Mag een apotheker een merkloos medicijn meegegeven ondanks dat de arts een merkgeneesmiddel heeft voorgeschreven ?

Het merkloze medicijn zou dezelfde werking hebben als het merkgeneesmiddel maar is natuurlijk voor de apotheker goedkoper in aankoop.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat is zo simpel nog niet. Dat zit zo:

De apotheker zal u meestal een merkloos receptmedicijn meegeven. Maar soms niet - dat kan afhangen van de situatie.

Situatie

Op uw recept staat de stofnaam. Dan kiest de apotheker het voordeligste (merkloze) middel.
Op uw recept staat de merknaam. Op het merkmedicijn zit nog een octrooi. Dan levert de apotheker het merkmedicijn. Er zijn dan immers nog geen goedkopere merkloze middelen.
Op uw recept staat de (Nederlandse) merknaam. Op het merkmedicijn zit nog een octrooi. De apotheker levert het merkmedicijn, maar de verpakking ziet er anders uit en de merknaam kan ook anders zijn: het middel komt van een groothandel die het merkmedicijn inkoopt in een land waar het goedkoper is, Griekenland bijvoorbeeld, of Spanje. Er zit wél een Nederlandse bijsluiter bij.
Op uw (herhalings)recept staat de merknaam, maar er zit geen octrooi meer op het middel. Dan kiest de apotheker vaak het voordeligste, merkloze medicijn, en zal aan u uitleggen dat het gaat om een medicijn met precies dezelfde werking.
Op uw recept staat de merknaam. Er zit geen octrooi meer op het middel. Er zijn goedkopere, merkloze middelen. Maar er kan een reden zijn waarom de apotheker het medicijn niet kan of wil vervangen. De apotheker vervangt namelijk alleen als dat verantwoord i
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zorgverzekeraar schrijft meestal voor, welk medicijn er verstrekt wordt, slechts als de arts er op staat, kan de apotheker dit medicijn leveren.
Dus niet de apotheker, maar de zorgverzekeraar bepaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Tja als ik denk aan mijn migraine pillen...10 stuks €100,- of 10 stuks €10,- kan ik me voorstellen dat de verzekeraar bepaald. Met die €10,- zit ik minder snel aan het eigen risico, en als ik wel aan het eigen risico zit, hoeven zij minder te betalen... zakkenvullers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. En nog krommer is, dat ze soms een duurder medicijn wel vergoeden, en een goedkoper medicijn niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zorgverzekeraars bepalen steeds meer. Artsen, ziekenhuizen, apotheken,zorginstellingen, ze moeten allemaal dansen naar de pijpen van de verzekeraars.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het is inderdaad wel erg. Net zoals laatst dat stukje op RTL nieuws, dat de apothekers geen geld meer krijgen voor een aantal patienten om medicijn combinaties te onderzoeken. En dat daardoor soms patienten in gevaar gebracht worden. Het ziekenhuis wijst naar de apotheker, de apotheker naar de zorgverzekering, en de zorgverzekering naar het ziekenhuis. En ondertussen gebeuren er ongelukken...