Na hoeveel uur kan ik weer een oxazepam innemen?

Stel, ik slik vandaag om 18:00 een oxazepam tablet van 10 MG. Na hoeveel uur/dag mag ik weer een oxazepam tablet slikken zodat er geen tolerantie optreedt?

En als ik 2 tabletten van 10 MG slik in 1 keer, moet ik dan ook 2x langer wachten met het slikken van de volgende oxazepam?

8 jaar geleden
59.8K

Het beste antwoord

Bij gebruik van oxazepam is afhankelijkheid nooit helemaal uit te sluiten, maar het begint met name bij langdurig gebruik een probleem te worden. Dan met name als er tijdens het gebruik continu een relatief hoge spiegel in het bloed is.

Vanaf een week of twee wordt er gesproken van langdurig gebruik. Daarom zou je het eigenlijk niet langer dan twee weken aangesloten moeten slikken.
Door de tabletten niet meer dan twee maal per dag te nemen is er elke dag ook een periode waarin de spiegel in het bloed relatief laag is; de kans op afhankelijkheid neemt daardoor duidelijk af.

Als je ze kortdurend gebruikt dan is drie of vier maal per dag relatief veilig. Dat komt dus neer op een tabletten om de zes tot acht uur.
Heb je ze langer nodig dan kan je het beter bij tweemaal per dag houden; dus om de twaalf uur.

Als je een dubbele dosis neemt dan duurt het ongeveer vier uur langer voordat het weer uit je bloed verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@flipjeboot Ik gebruik de oxazepam al een jaar. Het is niet zo dat ik wekelijks slik, maar als ik een stress/angst moment heb gebruik ik het wel (wat ik nu momenteel heb). En ik wil eigenlijk absoluut geen tolerantie opbouwen, zodat de oxazepam blijft werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ze incidenteel neemt dan kan het dus geen kwaad om ze even een paar dagen twee of driemaal per dag te nemen. Dat je ze al een jaar incidenteel neemt doet dan minder ter zake.
Ook een keer twee pillen tegelijk of kort na elkaar is dan niet zo'n probleem, maar om de 8 uur een pil is effectiever dan incidenteel twee. Als je dat langer dan zeg een week nodig hebt is het wel verstandig om even langs je vervangend huisarts te gaan.
Zo hoeft je je eigenlijk geen zorgen te maken over tolerantie of afhankelijkheid (dat zijn twee verschillende dingen.)
Erna55
8 jaar geleden
@Eric : waar komt je angst voor tolerantie opbouwen vandaan ?
Gebruik je naast oxazepam nog meer medicatie ?
Eric1993
8 jaar geleden
@flipjeboot Ik sta onder begeleiding van een psychiater, dus hij schrijft de medicatie voor. Niet mijn huisarts. En de psychiater is komende 4 weken niet aanwezig, helaas mag er binnen het GGZ ook geen andere psychiater zomaar de medicijnen wijzigen of voorschrijven.
Eric1993
8 jaar geleden
@Erna55 Ik wil geen tolerantie opbouwen, omdat de oxazepam dan niet meer werkt en ik heb dan niks anders die de spanningen/angst kan dempen. Ik gebruik al een jaar ook andere medicatie: 30 MG Citalopram, 15 MG Mirtazapine en 0,5 MG Risperidon
Erna55
8 jaar geleden
Heeft je psychiater voor zijn vakantie met je doorgenomen wat je kunt doen wanneer je een angst/stressmoment hebt ?
Eric1993
8 jaar geleden
@Erna55 De laatste keer toen ik hem zag was in april, en toen hebben we afgesproken dat ik oxazepam slik indien nodig. Maar nu is de situatie best angstig, waardoor ik de neiging heb om elke dag 1 of 2 tabetten oxazepam te nemen
Erna55
8 jaar geleden
Zie het antwoord van flipjeboot. wanneer je 2 tabletten af en toe neemt, is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@eric1993: ten eerste is het natuurlijk te idioot voor woorden dat er geen psychiater is waar je dan op kan terugvallen, maar helaas is dat bij wel meer instellingen zo geregeld. Gelukkig is er dan nog wel je huisarts die je verder kan helpen.
Als huisarts krijg ik dit soort vragen met enig regelmaat.

Andere antwoorden (2)

Eric1993
============================================================
Allereerst is het afhankelijk van je arts hoeveel je wanneer mag slikken, bij twijfel : raadpleeg je arts.
============================================================

Je wilt weten wanneer je risico loopt om verslaafd te raken .
>>>Antwoord: Als je heel lang gebruik blijft maken van bepaalde medicijnen, waarvan Oxazepam er een is.

Deze medicijnen moeten niet te lang gebruikt worden, je huisarts hoort hierop te letten en zal dat ook met jou bespreken.
[ In de bijsluiter staat: Langdurig gebruik kan leiden tot lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid. Als gebruik bij angst en spanning maximaal enkele maanden en bij slaapstoornissen ten hoogste 2 maanden .]

Of je wel of niet snel na elkaar of tegelijk 2 pillen neemt, doet minder ter zake, houd je wel aan de geschreven dosis per dag van de huisarts .

>>>Lees de bijsluiter! met daarin informatie voor de gebruik(st)er .

Toegevoegd na 9 minuten:
"Ik gebruik de oxazepam al een jaar. Het is niet zo dat ik wekelijks slik, maar als ik een stress/angst moment heb gebruik ik het wel (wat ik nu momenteel heb). En ik wil eigenlijk absoluut geen tolerantie opbouwen, zodat de oxazepam blijft werken." [je reactie bij het andere antwoord]

Je gebruikt het dus niet om te slapen, maar op een angst/spanning [stress] moment, duidelijk. In dat geval kan het naar mijn ervaring geen kwaad om in plaats van 1 pil er binnen afzienbare tijd nog een te nemen. Echter zoals je zelf ook al zegt: je moet het beperken "zodat de Oxazepam blijft werken" en voeg daar maar aan toe : "zodat je niet verslaafd raakt". Het is dus absoluut zaak om het BEPERKT te houden tot AF EN TOE.

Nogmaals : bespreek het met een [vervangende!!] huisarts, die zijn via de dokterstelefoon te bereiken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem eens een halfje, dat doet precies hetzefde. Ik zou nooit 10mg a hter q0mg slikmen . Dat is echg veel te veel. Ga na waar je gelukkig van wordt, wat jd eiven kracht aanspreekt die jij in je hebt en gebruik hoogstens een halve of kwart om te slapen. Blijf de baas over je eigen leven hoor .
Neem eens een kwart of een halfje , dat doet precies hetzelfde. Ik zou nooit 10 mg achter 10 mg gaan slikken . Ga na waar je gelukkig van wordt en hoe jij je eigen kracht aanspreekt die jij in je hebt en gebruik hoogstens een kwart of een halfje om te slapen. Blijf de baas over je eigen leven hoor. Sterkte
Toegevoegd op 02 oktober 2019 20:40: tekst