kan je door te veel morfine toegediend te krijgen blijvende schade oplopen?

Vier jaar geleden heb ik op mijn zestiende bij de huisartsenpost te veel morfine gekregen. Ik kwam met buikklachten en omdat de pijn niet minder werd, besloot de arts morfine toe te dienen via een injectie. Later hoorde ik dat dit te veel geweest is, maar omdat ik toen al onder de invloed was, weet ik niet precies hoeveel. Ik meende iets met 10 te horen dat 1 had moeten zijn. Gevolg; vrijwel geen herinnering meer van die nacht in het ziekenhuis, overgeven en algehele 'high' staat. Nu kamp ik ongeveer sinds die tijd met een gevoel van niet in de realiteit staan, extreme vermoeidheid en hoofdpijnen. Kan dit met elkaar in verband staan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Morfine heeft in principe geen bovengrens wanneer er op geleide van de pijn wordt gedoseerd. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat mensen die langdurig morfine gebruiken, op den duur een dosering gebruiken die tien- of zelfs hondervoud hoger is dan de dosering waar ze ooit mee begonnen zijn.

En wat een goede begindosering is of wat bij acute pijn gepast is, hangt af van de situatie. De mate van de ervaren pijn, het gewicht van de patiënt en eventueel eerder opiaatgebruik. In de ene situatie is 1 mg misschien heel geschikt, terwijl in een andere situatie 10 mg nog veel te weinig zou zijn. Nu weet jij niet precies hoeveel je nu hebt gekregen, dus is dat al helemaal niet te beoordelen. Daarbij is het ook nog van belang te weten dat zowel leken als artsen soms alle opiaten benoemen als "morfine", zodat het niet eens helemaal zeker is of je nu morfine hebt gekregen of een ander opiaat.

Nu weet ik niet WIE tegen jou gezegd heeft dat de toegediende dosis te hoog was, maar tenzij de arts zelf aan heeft gegeven een fout gemaakt te hebben en eigenlijk een lagere dosering toe had willen dienen, is het naar mijn idee niet te zeggen of je nu een - voor jou persoonlijk in die omstandigheden - te hoge dosis hebt gekregen, of dat je een hele akelige reactie hebt gehad op het toegediende middel zonder dat iemand daar iets aan kon doen. Dat laatste is zeker bij opiaten niet ondenkbaar en is ontzettend akelig, maar niet het gevolg van een fout.

Dan je vraag of de symptomen die je nu ervaart te maken kunnen hebben met de medicatie die je toen hebt gekregen. Niet in directe zin in elk geval, want die morfine heeft je lichaam al lang verlaten. Maar ik sluit ook niet uit dat bij mensen die daar gevoelig voor zijn, een soort derealisatie (het gevoel los te staan van de werkelijkheid) kan ontstaan nadat ze een daarop lijkende ervaring hebben gehad door externe factoren zoals een traumatische ervaring of het gebruik van medicatie of drugs. Al denk ik dat een andere oorzaak net zo waarschijnlijk is. Als je nog niet bij je huisarts bent geweest met die klachten, dan is dat toch echt de eerste plek waar je moet beginnen. Die kan je immers verder onderzoeken en zo conclusies trekken die méér waard zijn dan de speculaties die wij je kunnen bieden.