Kunnen tabletten op kruidenbasis bederven?

Ik heb spijsverteringstabletten op kruidenbasis en ik zie net dat de houdbaarheidsdatum dec 2014 is.
Ik heb ze gehad,dus iemand had ze al een tijdje.
Kunnen ze bederven,ik vind ze best stinken,maar dat kan ook door de kruiden zijn.
(En kan de werking minder zijn nu?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ze gehad, Je hebt ze niet meer?
Amadea
9 jaar geleden
Gehad zal bedoeld zijn in plaats van geschonken gekregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ze van iemand gekregen ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga er maar vanuit dat gekregen bedoelt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*bedoeld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh reacties hebben elkaar gekruist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Droge pure kruiden tabletten of poeders kunnen niet of nauwelijks bederven.
Maar er kunnen ingredienten inzitten die wel kunnen bederven. Ze zijn nu 3 a 4 maanden over de datum.
Ik gok dat ze origineel 2 jaar of langer houdbaar waren.
De marge in houdbaarheid is groot, als iets 2 jaar houdbaar is, is dat minimaal 2 jaar, in de praktijk een stuk langer. Zeker een half jaar.
Bij ideale bewaaromstandigheden veel langer.

Antwoorden (2)

hetzelfde als voor medicijnen telt hier ook na 6 maand over houdbaarheidsdatum is de werking van het middel gewoon weg.in uw geval van december zullen die dus nog net bruikbaar zijn,ook al zal de goede werking wel al afgenomen zijn.
fremar
9 jaar geleden
Als je het hebt over de houdbaarheid is het belangrijk om onderscheid te maken tussen microbiologische houdbaarheid en houdbaarheid van de werkzame stoffen.

De microbiologische houdbaarheid is bekend van bijvoorbeeld het pak melk dat over datum is. Er gaan dan bacteriën en schimmels in groeien waardoor het product niet meer voor consumptie geschikt is. Microbiologisch bederf kan ook met medicijnen gebeuren, maar omdat eigenlijk alle bacteriën en schimmels vocht (water) nodig hebben om te kunnen groeien, is de kans op microbiologisch bederf bij droge toedieningsvormen zoals tabletten en poeders eigenlijk minimaal. Bewaar je medicijnen daarom liever in een droge omgeving dan bijvoorbeeld in de badkamer.

De houdbaarheid van de werkzame stoffen is een ander verhaal. Onder invloed van omgevingsfactoren als licht en zuurstof kunnen de werkzame stoffen in een geneesmiddel en ook in kruiden gaan ontleden. Meestal ontstaat hierbij een onwerkzaam product, maar het kan ook zijn dat de ontledingsproducten schadelijk zijn. Dit ontledingsproces gaat vrij langzaam. Het is niet zo dat er een aantal maanden na de houdbaarheidsdatum geen werkzame stoffen meer in het geneesmiddel zitten, maar er is een kans dat de hoeveelheid werkzame stof lager is dan 90% van de hoeveelheid die op de verpakking staat vermeld. Fabrikanten moeten verplicht een houdbaarheidsdatum op dergelijke producten zetten, maar wanneer je het product droog en in de originele verpakking hebt bewaard is de kans groot dat het nog prima te gebruiken is en werkzaam is.