Raak je verslaafd aan oxazepam bij incidentieel gebruik?

Ik zou graag jullie advies willen over oxazepam. Ik slik momenteel 2 soorten antidepressiva (Citalopram & Mirtazapine) en een antipyschotica (Risperidon). De grote delen van mijn angst zijn eigenlijk verdwenen, ook mijn lichamelijke klachten zijn er niet meer.

Maar soms merk ik dat ik toch wel angst ervaar, of me niet zo lekker voel wat meestal te maken heeft met mijn sociale omgeving. Kan het kwaad om dan 1 tablet oxazepam van 10 MG te slikken? Dus gewoon als het even te veel word.

9 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb Oxacepam 18 jaar lang gebruikt 1xdaags 10mg en heb geen ontwenningsverschijnselen ervan ervaren na het stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij als je zoveel verschillende middelen slikt (en dat doe je niet zo maar, dat snap ik) dat je niet zelf met je medicatie moet gaan rommelen. Oxazepam is verslavend maar bij incidenteel gebruik kan het normaal niet veel kwaad. Ik weet echter niet hoe het zit met de wisselwerking met je andere medicijnen. Het kan zijn dat het elkaar versterkt. Ik zou deze vraag zeker voorleggen aan je behandelend arts en niet zelf gaan experimenteren hoor.

Het beste antwoord

Het klopt dat oxazepam een verslavend middel is, maar de verslavende eigenschappen worden vaak wel erg overdreven.
Oxazepam is pas verslavend als je langere tijd, een week of twee, steeds oxazepam in je bloed hebt. Oxazepam blijft niet lang in je lichaam aanwezig; als je het minder dan tweemaal daags neemt dan is er altijd wel een periode waarin er geen (of zeer weinig)oxazepam in het bloed zit. De kans op verslaving is dan al erg klein.

Jij bent van plan om de oxazepam incidenteel te nemen. Als je het echt zo neemt is de kans op verslaving echt verwaarloosbaar klein.

De oxazepam is een prima middel om de echte aanvallen te couperen. Het is niet geschikt om aanvallen te voorkomen. Je hebt al de nodige medicatie daarvoor; therapie zal je vast ook al wel krijgen of gekregen hebben. Deze zijn belangrijker dan de oxazepam. Als je de oxazepam een paar keer per week nodig hebt dan is het zeker verstandig te overleggen met je behandelaar of huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kun je verslaafd aan raken,zeker als je het gebruikt als een vorm van "zelfmedicatie,wat bij jou het geval lijkt te zijn.Als je sociale angsten hebt is dit niet het goede middel.ik zou je aanraden met een deskundige hierover te praten.Riagg ,huisarts.
9 jaar geleden
Lichamelijk zal je niet verslaafd raken bij incidenteel gebruik. Bij benzodiazepines zoals oxazepam treedt dat pas op na een langere periode van frequent gebruik (afhankelijk van welke benzo is dat meestal ongeveer een maand).

Je zou geestelijk verslaafd kunnen raken, maar daar kan ik geen oordeel over geven. Ik ken je situatie niet.