mag ik wel grapefruitzaadextract terwijl ik antidepressiva quetiapine(seroquel) slik?

er staat dat k moet uitkijken met grapefruit en grapefruitjuice geld dat dan ook voor grapefruitzaadextract? k slik 300mg quetiapine en 150mg venlafaxine

9 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik zou het niet doen. De interactie van grapefruit met overigens vrij veel middelen is bekend en zeker bij middelen met een vrij nauwe therapeutische breedte (de marge tussen de doseringen waarbij het middel werkzaam is en de dosering waarbij het ernstige tot zeer ernstige bijwerkingen kan veroorzaken) echt problematisch. Het effect kan lang aanhouden, in onderzoeken wordt tot zeker een aantal uur en soms zelfs tot drie dagen na gebruik van grapefruit een effect gevonden op de afbraak van bepaalde medicijnen. Van sommige medicijnen is het gedocumenteerd en van andere kan op theoretische gronden een effect worden verwacht; sommige onderzoekers achten het zelfs raadzaam om in het algemeen bij (dagelijks) medicatiegebruik het gebruik van grapefruit te ontraden.

In diverse artikelen (een voorbeeld vind je in bron 1) kom ik tegen dat ook grapefruitzaad extract een dergelijke interactie met gebruikte medicatie kan veroorzaken. Omdat het een voedingssupplement betreft is er geen enkele controle op de precieze hoeveelheid en de zuiverheid van het extract dat de poeder of capsules of in welke vorm het ook maar verkocht wordt. Dat is een extra reden om heel voorzichtig te zijn met een stof waarvan bekend is dat het een mogelijk gevaarlijke interactie heeft met bepaalde medicatie.

Overigens is venlafaxine een antidepressivum, quetiapine is een antipsychoticum en ook het middel waarmee je het meest moet oppassen in combinatie met grapefruit. Maar bij beide middelen kan het gebruik van grapefruit problematisch zijn. Dus nogmaals: ik zou het niet doen. Zéker niet doen zelfs. Maar wil je zeker weten wat en hoe en heb je vragen over je medicatie of wil je uitleg over de precieze werking, vraag dan je apotheker. Overleg eventuele voedingssupplementen of zelfzorgmiddelen die je eventueel zou willen gaan gebruiken daarnaast ook altijd met je behandelend arts - ik neem aan in jouw geval een psychiater. Voor specifieke vragen over de werking van medicatie en de interacties kun je het beste naar je apotheker gaan, maar daarnaast is het heel belangrijk dat je behandelend arts weet welke middelen of supplementen je eventueel nog gebruikt naast je voorgeschreven medicatie, zodat ook hij/zij altijd een compleet beeld heeft van je situatie en eventuele veranderingen daarin.