Waarom staat er geen prijs op een medicijn?

Voorheen werd er wel een prijs op gezet maar omdat het steeds verschilt, nu niet meer Maar de prijs van een artikel in de supermarkt verandert toch ook steeds?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Op een supermarktartikel staat het meestal ook niet
ronron1212
9 jaar geleden
Heb nog nooit een prijs zien staan op een medicijn bij de apotheker.
Computoon
9 jaar geleden
Bij een supermarktartikel staat de prijs op het schap, de tijd van de prijstang is voorbij.
Computoon
9 jaar geleden
Bij een supermarktartikel staat de prijs op het schap, de tijd van de prijstang is voorbij.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
tot enkele jaren terug was dat verplicht en kon je zelf de (grote) verschillen zien per apotheek
die verplichting is helaas afgeschaft, zodat je niet meer naar de goedkoopste apotheek kunt en er meer gedeclareerd kan worden
Computoon
9 jaar geleden
De bedoeling is dat medicijnen worden voorgeschreven op naam van de werkzame stof. Met alle bezuinigingen krijg je van de apotheek in principe steeds het goedkoopste medicijn mee met een bepaalde werking. Dat kan dus met regelmaat een andere vorm of kleur hebben. Dit is het gevolg van de macht van de zorgverzekeraars. De apothekers krijgen er regelmatig vragen over van hun klanten die gehecht zijn aan een bepaald merk.

Het beste antwoord

Of er een prijs op het etiket van je receptgeneesmiddel staat hangt af van de apotheek. Omdat sommige zorgverzekeraars tegenwoordig prijsafspraken maken met fabrikanten van geneesmiddelen waar de apotheek niet van op de hoogte is, kan de apotheek in veel gevallen de exacte declaratieprijs van een geneesmiddel niet berekenen. Om verwarring door verschillen tussen de etiketprijs en de uiteindelijke declaratieprijs te voorkomen, kiezen sommige apotheken er daarom voor om de prijs niet meer op het etiket te printen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Login bij je zorgverzekeraar (met DigiD) en je ziet al de gedeclareerde prijzen. Omdat je daar toegang tot hebt staan ze niet meer op het etiket. En je zult zien dat ze in de loop van de tijd veranderen.