kan langdurig gebruik van ssri's tot overmatige menstruatie (menorragie) leiden? zo ja, wat te doen? na stoppen word ik erg somber en prikkelbaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan al is het een vrij zeldzaam voorkomende bijwerking. Volgens het farmacotherapeutisch kompas komt het voor bij 0,1-1% van alle gebruiksters.

Aangezien u beschrijft dat u na het stoppen somber en prikkelbaar wordt, ga ik er van uit dat u het SSRI ook gebruikt vanwege stemmingsklachten. In dat geval zijn er een paar opties; ik weet natuurlijk niet of deze al geprobeerd zijn en wat het effect eventueel was.
Als het gaat om depressieve klachten (daarbij zijn er wel klachten die op een depressie kunnen duiden, maar niet genoeg om die diagnose te kunnen stellen), een echte depressie of een dysthymie dan bestaat de behandeling uit een strikte dagplanning en eventueel kortdurende begeleiding van een psycholoog; pas als dat onvoldoende werkt zouden medicijnen gestart moeten worden.
Ik ga er van uit dat uw huisarts deze stap netjes gezet heeft, maar ik noem hem toch omdat het effect van juist deze stap net zo groot (en vaak zelfs groter) is dan het effect van pillen. Bovendien werken medicijnen beter in combinatie met deze begeleiding. Als deze stap overgeslagen is, dan valt het zeker te overwegen om deze stap alsnog te zetten; dan kunt u ook kijken of de medicijnen überhaupt nog nodig zijn.

Als u de stap met de kortdurende begeleiding van een psycholoog al gezet heeft en toch niet buiten de SSRI kunt dan is het te overwegen om over te stappen op een TCA (Tricyclisch antidepressivum). Dit zijn wat oudere middelen, maar net zo effectief als SSRI's. Ze hebben wat meer bijwerkingen, maar geven géén menorragie.

Als dat ook geen optie is, dan is het te overwegen om de medicatie te stoppen en een intensievere behandeling bij een psycholoog aan te gaan. Dat zou dan bestaan uit psychotherapie hetgeen doorgaans een langdurig behandeltraject betekent; dit is een zwaar en intensief traject, maar uiteindelijk meestal effectiever dan medicatie. Voordeel is dat dit geen (lichamelijke) bijwerkingen geeft.
Ik heb meerdere patiënten, die na zo'n traject volledig van de antidepressiva af gekomen zijn.

Als ook dat geen optie is, kunt u altijd nog vragen om een verwijzing naar een psychiater; maar of dat nou iets is dat u zou willen....