Wat mag je nemen tegen misselijkheid als je antibiothica slikt?

Ik slik anthibiotica maar ben nu enorm misselijk. Maar mag geen ibuprofen slikken. Wat mag ik wel slikken of nemen tegen misselijkheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Domperidon helpt vaak tegen misselijkheid, maar mag ook niet altijd gebruikt worden. Je kunt het beste even aan je huisarts vragen wat er aan te doen is. Mogelijk krijg je dit middel dan voorgeschreven.
9 jaar geleden
Ik weet niet wat de reden is dat je geen ibuprofen mag nemen, maar ibuprofen werkt ook niet tegen misselijkheid. Als je het wel zou mogen nemen dan zou het je dus toch niet helpen.

Misselijkheid is vaak een vervelende bijwerking van antibiotica. Meestal is de misselijkheid echter niet van dien aard dat het nodig is om er medicatie tegen te slikken.
Eet en drink regelmatig kleine beetjes. Op die manier belast je de maag minder en is de kans dat je er misselijk van wordt (en eventueel gaat braken) kleiner. Ook als eten je echt tegen staat is het wel goed om zo af en toe iets te eten aangezien een langdurig lege maag ook een misselijk gevoel kan geven.
Anders dan veel bakerspraatjes doen geloven maakt het niet uit wat je eet. Veel mensen vinden iets "licht verteerbaars" het prettigst, maar er is geen enkele reden om te denken dat dat beter zou zijn dan een paar happen boerenkoolstampot. Kies dus gewoon iets uit dat je het minste tegen staat.
Bijna altijd trekt de misselijkheid ook weer weg als de kuur antibiotica op is; die wetenschap scheelt vaak ook al erg.

Als ondanks dit de misselijkheid toch te vervelend is, dan kan je zeker overwegen om medicatie te gaan nemen. De meest gebruikte middelen daarvoor zijn domperidon en metoclopramide (=primperan); voor beide heb je een doktersrecept nodig.
Soms wordt de misselijkheid ook meer veroorzaakt door maagzuur. Als dat het geval is zal je merken dat de misselijkheid tijdelijk wat minder is kort na het eten. In dat geval willen zuurremmers als zantac, omeprazol, antagel (enz; er bestaan er vele) wel eens helpen. Deze zijn bij de drogist verkrijgbaar.

Mocht je in de komende dagen ook diarree krijgen dan zijn diarreeremmers (bv loperamide) geen probleem; dit is ook te krijgen bij de drogist.

Bovenstaande middelen zijn allemaal zonder problemen te gebruiken in combinatie met de antibiotica, zolang je je houdt aan het voorschrift in de bijsluiter.