Kan het zijn dat je op den duur meer van je antidepressiva nodig hebt?

Ik gebruik zeker 6 maanden antidepressiva uit de groep SSRI. Ik merk op dat ik me de laatste 2 maanden me slechter begin te voelen en dit gevoel is dieper dan anders. Wat kan de oorzaak hier van zijn,heb ik misschien meer nodig van die medicatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
terug naar je arts lijkt mij. Heb je verder nog therapie naast die medicatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga ook wekelijks naar een psycholoog
Ritsuka
9 jaar geleden
ok, dat is goed. heb je dit daar ook al besproken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet echt maar het is moeilijk om dat zo te verklaren en zeggen dat ik me niet goed voel
Ritsuka
9 jaar geleden
je hebt het hier ongeveer uit kunnen typen, kun je het niet opschrijven en dat meenemen?
ik doe dat zelf vaak als het mij niet lukt iets te vertellen, schrijven wil vaak wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal het misschien zo doen maar de moed moet ik nog vinden
Cryofiel
9 jaar geleden
Je zit toch juist bij de psycholoog om het over je gevoelens te hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat gaat moeilijk
Ritsuka
9 jaar geleden
probeer dat opschrijven eens
Ritsuka
9 jaar geleden
hier is het toch ook gelukt te verwoorden? hier klagen gaat je niet helpen, wij kunnen je medicatie niet aanpassen
Cryofiel
9 jaar geleden
Bij een psycholoog zitten heeft niet als doel 'makkelijk' of 'leuk' te zijn. Het moet helpen. In veel situaties is het juist de *bedoeling* dat het erg moeilijk is. Was het dat niet, dan had je de psycholoog immers niet nodig gehad.

Het beste antwoord

Bij een groot deel van de mensen die antidepressiva gebruiken, worden de depressieve symptomen wel minder erg, maar verdwijnt de depressie niet geheel. Niet iedereen voelt zich elke dag hetzelfde, dus het is logisch dat ook iemand die met antidepressiva wordt behandeld zich de ene dag wat beter voelt dan de andere. Bij vrouwen kan dat bijvoorbeeld ook sterk samenhangen met de menstruatiecyclus. Uit onderzoek is gebleken dat het verhogen van de antidepressiva dosering tot boven de standaarddosering geen zin heeft, maar wel de kans op bijwerkingen vergroot. Wat deze standaarddosering is, hangt af van het middel dat je gebruikt. Wanneer je huidige dosering lager is dan de standaarddosering, kan het nog zinvol zijn deze te verhogen.

Een andere optie (in het geval van onwerkzaamheid of onvoldoende werkzaamheid) is het switchen naar een ander middel. Welk middel dat moet zijn hangt weer af van het middel dat je nu gebruikt. Ook kan worden overwogen een middel toe te voegen. Helaas is niet te zeggen welk antidepressivum in welke dosering het beste is. De reactie op een antidepressivum verschilt per persoon, dus vaak is het een kwestie van trial and error om uit te vinden welk middel in welke dosering voor jou het beste is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met dit soort medicijnen moet je nooit zelf gaan dokteren hoor,
het zou best kunnen dat je te weinig binnen krijgt.
Zelf is het bij mij 3x verhoogt.
Nu voel ik mij prima.
Overleg met je arts,en niet te lang wachten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het kan zijn dat ik meer nodig heb en dat ik er stilaan aan gewend word?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan inderdaad Sarah96tje.
Bij antidepressiva treedt een soort gewenning op na een tijdje. Maar 6 maand is erg snel.
Het is belangrijk depressie niet alleen met medicijnen te behandelen want die onderdrukken alleen de symptomen.
Je moet de depressie te lijf gaan met therapie en verbetering van levensomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
burgos
9 jaar geleden
sorry maar dat ben ik niet met u eens.
Ja, dat kan. Voor iedereen verschillend óf en hoe snel dit gebeurd. Alleen pillen zullen je niet blijvend helpen. Ze doen wat nou juist niet moet....onderdrukken. Wil je echt van je depressie af zul je meer mogen doen dan pillen en een gesprek elke week.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je dit bij je huisarts verteld zal hij het wel verhogen.

De reden van je gevoel nu kan ook door alcohol zijn? Zelfs al 1 glaasje wijn kan invloed hebben op de werking van die pillen.

Krijg je ook psygotherapie erbij?
Pillen alleen helpen niet, het zorgt alleen voor een stofje in je hersens, zodat je minders prikkels krijgt.
Echter veranderen die negatieve gedachtes niet door de medicatie en ligt het voor het grootste gedeelde aan je eigen hersenspinsels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
burgos
9 jaar geleden
Hersenspinsels??????
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik drink geen alcohol enkel bij speciale gebeurtenissen,ik weet echt niet waarom ik me slecht moet voelen.