Ik gebruik al 2 jaar 1 tot 2 maal per week een benzodiazepine in vrij hoge dosering. Kan ik hier nu zomaar mee stoppen?

Het gaat om Diazepam of Temazepam in de doseringen tot 20mg Diazepam en tot 40mg Temazepam.

Sindskort heb ik in de 'onthoudingsdagen' soms een beetje last van onrust of (hele) lichte tremoren en in geringe mate rebound angst.

Ik slaap vaak gewoon heel slecht en heb een angststoornis...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Hoe hoger de dosering van een benzodiazepine, hoe groter de kans dat u onthoudingsverschijnselen krijgt op de dagen dat u het middel niet gebruikt. Op zich is het heel verstandig van u dat u deze middelen slechts 1 of 2 dagen per week gebruikt. De middelen blijven dan goed werkzaam, omdat er geen gewenning optreedt. Juist omdat deze gewenning niet optreedt, kunt u waarschijnlijk ook met een lagere dosering toe. U zou kunnen beginnen de dosering heel geleidelijk te verminderen. Vraag de volgende keer bij de apotheek de diazepam of temazepam in de lichtste sterkte, dus diazepam 2 mg of temazepam 10 mg tabletten (deze kunt u ook breken). Probeer dan iedere keer dat u een slaapmiddel nodig hebt de dosering een klein beetje te verminderen. Er komt dan waarschijnlijk vanzelf een moment dat u nog wel goed slaapt, maar geen ontwenningsverschijnselen meer hebt.
Voor een angststoornis zijn benzodiazepines overigens niet de aanbevolen middelen. Wanneer de keuze valt op het gebruik van een geneesmiddel bij een angststoornis, worden daar bij voorkeur antidepressiva, zoals citalopram of paroxetine voor voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt uiteraard niet zomaar deze medicijnen gekregen dus het is af te raden om ermee te gaan rommelen zonder dat een arts hiervan op de hoogte is.

Je merkt dat je nu al tijdens de onthoudingsdagen verschil merkt. Dat zal dus alleen maar groter zijn als je helemaal stopt. Ook al neem je het niet elke dag.
Je lichaam zal geleidelijk moeten wennen aan geen medicijnen.

Je zult eens moeten overleggen met je arts wat de mogelijkheden zijn. Een familielid gebruikt ook deze medicijnen. Ze is er op uit gekomen dat ze elke dag een halve tablet neemt. Voorheen was dat elke dag een hele, en ze heeft ook om de dag een hele geprobeerd.

Het is altijd goed om te bedenken of je dosis nog goed is en of er niet wat af kan. Maar dit moet altijd in samenspraak met de arts omdat die je in de gaten kan houden. En sommige mensen moeten accepteren dat ze altijd een vorm van medicatie nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet goed om zomaar te stoppen. Misschien kun je het wel langzaam afbouwen. Je moet dit echt overleggen met je arts.
Misschien kun je ook beter op een ander middel overstappen. Omdat je het middel al zo lang gebruikt werkt het vermoedelijk ook niet meer zo goed als eerst, gezien het feit dat je op de dagen dat je het niet gebruikt ontwenningsverschijnselen en toegenomen angst hebt. Of de dosering moet misschien aangepast worden.
Het is sowieso goed om zo nu en dan je medicijngebruik eens onder de loep te nemen. Maar zomaar ineens stoppen moet je dus echt niet doen! Ik ken mensen die hier heel slechte ervaringen mee gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1 a 2 maal per week is lichamelijk niet verslavend.
De onrust zal van psychische aard zijn.
Maar met dit soort vragen moet je naar een arts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet zomaar stoppen! Misschien moet je juist elke dag een halve nemen,maar zoals de anderen hier ook zeggen,samen met de arts overleggen.