welk medicijn werkt snel bij stress ?

Ik ben op het moment erg gestressed/depressief.
Huilbuien, hoofdpijn, slapeloosheid, doodmoe en totaal geen eetlust.
Ik ben insuline afhankelijke diabeet en MOET dus regelmatig iets eten.
Dat kost grote moeite want ik wordt al misselijk als ik aan eten denk.
Haal mezelf ook allerlei muizenissen in mijn hoofd van ziekte en doodgaan
van mensen om mij heen maar vooral mijn hondje. Ik slik nu sinds gisteren 3 x daags valeriaan maar merk er weinig van. Zou ik toch naar de huisarts moeten ? Zijn er ook middelen die vergoed worden ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga naar je huisarts, dit los je niet op met een huismiddeltje, oplossen doe je dit sowieso niet met medicatie, maar even lekker kunnen slapen kan al iets helpen. Bij de apotheek weten ze of dat vergoed wordt, mogelijk weet je huisarts dat ook.
Wat snel werkt is per persoon anders, maar je huisarts kan iets zoeken wat ook bij je medicatie en ziektebeeld past.
Ritsuka
9 jaar geleden
Werk aan de oorzaak van je stress

Het beste antwoord

Hallo,

Ik ben zelf ook een tijdje depressief geweest en ben daar gelukkig nu bovenop gekomen maar ik weet heel goed hoe vervelend dat is.

Het verstandigste is om langs de huisarts te gaan voor een verwijzing naar een psycholoog, via de psycholoog kun je in combinatie met de sessies antidepressiva krijgen.

Naar een psycholoog stappen is natuurlijk iets waar je liever niet aan denkt maar het kan je echt helpen.

Vind je dit nog een beetje eng of te vroeg dan kun je misschien overwegen om sint janskruid te proberen. Dat is gewoon bij de drogist te koop en werkt ongeveer hetzelfde als antidepressiva maar heeft wel iets minder effect.

Let wel op dat zowel antidepressiva als sint janskruid in de eerste instantie het gevoel kunnen geven dat het erger is geworden. Dat is na een paar dagen weg.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je er gauw bovenop komt.

Groetjes, Sharona.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee of vraagstelster "de pil" gebruikt maar bij het slikken van Sint Janskruid is de werking daarvan niet meer gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buiten dat kan st Janskruid bij veel lichamelijke klachten de klachten beïnvloeden, ook kan het geneesmiddelen sterker of minder sterk laten werken, er wordt al aangegeven dat theemuts insuline gebruikt, diabetes heeft, in zo'n geval altijd in overleg met een arts of apotheek zelfzorgmiddelen gebruiken. Diabetes is een ziekte die meestal samen met veel bijbehorende lichamelijke klachten gaat.
http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Anna, bedankt voor de toevoeging! Die had ik er inderdaad bij moeten zetten!
Crea, ook bedankt voor de toevoeging! Ik had geen idee dat dat ook andere medicijnen dan de pil kon beinvloeden. In dat geval raad ik aan om dat vooraf te informeren bij een arts of toch de psycholoog! Die kan je helpen.

Andere antwoorden (1)

Het is altijd verstandig om naar je huisarts te gaan als je veel stress ervaart, je somber bent en als dat langere tijd aanhoudt. Voor jou als diabeet is dat extra belangrijk: ook stress op zich kan invloed hebben op je suikers.

Er is geen simpele behandeling voor stress of somberheid, maar je huisarts kan de ernst inschatten, adviseren en indien nodig doorverwijzen. Ook als een doorverwijzing niet nodig is, kun je in elk geval afspreken dat je het samen in de gaten houdt. Alleen al de wetenschap dat je er niet meer alleen voor staat, kan rust geven.

Medicatie bij dit soort klachten is nooit een eerste stap en gelukkig vaak ook niet nodig. Je hebt het dan namelijk al gauw over vrij zware middelen zoals angstdempers en slaappillen (benzodiazepinen) en antidepressiva. Benzo's zijn erg verslavend en beide soorten medicatie kent vervelende bijwerkingen. Bij kortdurend of incidenteel gebruik zijn benzo's effectieve slaap- en kalmeringsmiddelen, maar met wat jij hier beschrijft lijkt dit me niet voor de hand liggen. Ze worden voor deze indicatie ook niet vergoed trouwens.

Antidepressiva worden in de praktijk altijd wel vergoed. Die werken echter zeker niet 'snel', en de effectiviteit van deze middelen bij een matige tot zware depressie is al erg laag (10-15% ten opzichte van een placebo) terwijl bij lichte depressies de effectiviteit nooit is aangetoond. Hoewel sommigen misschien wel hun leven danken aan deze middelen, zou het vanwege de geringe effectiviteit, de vele bijwerkingen en het feit dat mensen er vaak heel moeilijk weer vanaf komen, zeker bij een milde depressie geen eerste keus moeten zijn. Temeer omdat er psychologische behandelingen mogelijk zijn en een depressie ook heel vaak vanzelf over gaat. Ik zou persoonlijk met een klacht als de jouwe zéker naar de huisarts gaan, maar niet met het doel om een recept voor antidepressiva te krijgen.

Maar zoals ik zei: ik zou dus wél gaan. Je huisarts kan beoordelen óf er mogelijk sprake is van een depressie, en of een behandeling nodig is. Ik zou me kunnen voorstellen dat een symptomatische behandeling van je misselijkheid ook zinvol kan zijn terwijl je zoekt naar een geschikte behandeling. Dat is geen oplossing voor het primaire probleem (de somberheid) maar voorkomt mogelijk dat er secundair andere problemen door ontstaan. Wanneer je in overleg met je huisarts besluit dat verdere behandeling nodig is, kun je daar rustig aan beginnen, zonder dat je extra druk ervaart door het moeilijk kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een prima antwoord alleen kan het soms wel nodig zijn om eerst even medicijnen te geven om iemand even een beetje tot rust te laten komen. Daar wordt soms echt wel mee begonnen.