wie bepaalt de standaarddoses waarin medicijnen op de markt komen?

Omdat ik diabetes mellitis heb, slik ik metformine. Voor zover ik weet, is dit verkrijgbaar als pillen van 500 mg, 850 mg en 1000 mg. Tolbutamide slik ik ook, en dit is verkrijgbaar als pillen van 500 en 1000 mg.

Ik krijg regelmatig verschillende merken mee van mijn apotheek, maar het valt mij op dat welk merk ik ook heb, ze altijd in deze doseringen zijn (en nooit anders). Ik ga nog wel eens omhoog of omlaag qua dosering en er zijn regelmatig perioden dat ik pillen (tolbuatmide) middendoor moet breken (bv, omdat ik slechts 250 mg tolbutamide hoef te slikken, terwijl de kleinste pil dus 500 mg is).

Nu vroeg ik mij af: metformine en tolbutamide zijn generieke medicijnen, wat volgens mij betekent dat het patent verlopen is en het door alle farmaceutische fabrikanten gemaakt mag worden. Wat houdt dan een fabrikant tegen om bv. een pil van 750 mg of 250 mg op de markt te brengen ? Is ergens vastgelegd dat het alleen in deze doses uitgebracht mag worden, of zo niet, waarom houden alle fabrikanten zich dan aan dezelfde doses ?

9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er moet dan van alles aangepast worden. Er moeten bijv. machines worden aangepast of nieuwe machines worden gemaakt. Er moeten nieuwe berekeningen worden gemaakt denk ik om exact de juiste verhoudingen in de nieuwe pil uit te rekenen want er zitten meer stoffen in dan alleen het werkzame bestanddeel. Enz. enz.
Kortom veel werk met veel kosten, terwijl de pillen doorsnijden of -breken vaak heel gemakkelijk is.

Het beste antwoord

Nee je mag iedere sterkte op de markt brengen mits het geregistreerd is bij het CBG ( College ter beoordeling van geneesmiddelen). Een aanvraag ter beoordeling kost wel geld en als er weinig vraag naar is, zal men dat niet snel doen