Ik wil aan anticonceptie beginnen, maar geen pil. Welke helpt ook goed bij acne? En minder pijn bij ongesteld zijn. En wat meer vraagjes.

Ik heb gelezen dat je minder hormoon schommelingen hebt met de pil, klopt dit?

Omdat ik vooral na twee wkn veel last heb van mijn huidziekte( hidradinitis)
En hevige rugpijn in de onderrug bij ongesteld zijn. Daar gebruik ik nu diclofenac voor. Maar daar wil ik graag vanaf.

Niet voor het doel niet zwanger worden.. Wat is de beste oplossing

Prikpil, spiraaltje of ring?
Wil niet aan de pillen, omdat ik al zoveel medicatie moet slikken op de dag.

Moet ik hiervoor op consult komen bij de ha? Zou dit ook telefonisch kunnen?

Goede optie om met de dermatoloog te bespreken? Staat wel iets in een foldertje van hem geschreven.

Ik heb geen idee namelijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Diane35 is een pil die speciaal is ontwikkeld tegen acné. Prettige bijkomstigheid is dat deze ook meteen een volwaardige anticonceptiepil is. Maar je wilt geen pil, dus deze valt af.

Je zou kunnen denken aan een Mirena-spiraaltje. Deze heeft als voordeel dat hij 5 jaar kan blijven zitten, zonder dat je er naar om hoeft te kijken. De meeste vrouwen ervaren een minder heftige menstruatie en sommige (gelukkigen) krijgen helemaal geen bloedverlies meer. Omdat de hormonen meer gelijkmatig zijn, kan deze ook effect hebben op acné, maar het is geen garantie dat het juist uitpakt. Het zou zomaar kunnen dat je juist meer last krijgt. Een gokje dus...

Met Nuvaring draag je continu een ring in de schede (hier voel je niets van en de ring blijft netjes op zijn plaats doordat deze achter een randje vastzit. Eens per week wissel je deze om voor een nieuwe en na drie weken, hou je een stopweek. De cyclus is hierdoor dus te vergelijken met die van de pil, maar je hoeft er maar eens in de week aan te denken in plaats van iedere dag.

Een staafje onder de huid kan twee jaar blijven zitten, maar deze kan ik je niet aanraden. Er zijn hier te veel wisselende ervaringen mee. Misschien wel geschikt voor jou, maar ik weet hier te weinig van af om je te adviseren.

De prikpil lijkt handig, maar bedenk dat je bijwerkingen kunt krijgen en dat je dan wel maanden lang moet wachten tot het uitgewerkt is. Bovendien moet het middel (minstens) drie maanden lang anticonceptief werken en sommige vrouwen blijven tot meer dan een jaar onvruchtbaar terwijl ze graag een kindje willen en gestopt zijn met de 3-maandelijkse injecties. De injecties moeten ook door de doktersassistente gegeven worden en je zult dus steeds een afspraak moeten maken hiervoor.

Je moet al zoveel pillen per dag, maar bedenk je dat de pil maar heel klein is en dat je deze op een vast tijdstip (waarschijnlijk) gewoon met andere medicijnen tegelijk in kan/mag nemen. De hormonen krijg je toch al je lichaam in, met welke andere anticonceptie dan ook (die in je rijtje staan). Bedank of je het echt zo belangrijk vindt om een pilletje meer of minder te slikken.

Wanneer je nog geen enkele hormonale anticonceptie gebruikt, wil je dokter je hoogstwaarschijnlijk eerst op consult zien. Dit hoeft dan maar één keer als je geen klachten krijgt. Voor herhaalrecepten hoef je natuurlijk niet op consult.

Succes met uitpluizen van de mogelijke opties en bedenken wat nu het beste bij je past! :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorlaatste alinea: Bedank = Bedenk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit moet je niet telefonisch willen doen, hier moet je echt voor naar de huisarts. Wees niet te bang voor die pil want die kun je prima doorslikken waardoor je bijv maar 4x per jaar je stopweek houdt. Dat is niet schadelijk en in jouw geval misschien juist wel een oplossing.

Omdat wij jouw situatie niet kennen kunnen we dus wel van alles gaan adviseren maar daar is toch echt de huisarts voor!

Tegen acne werkt toch echt die ene pil het beste, maar dat is ook iets wat je bespreekt met je huisarts, misschien is er toch nog wat anders.

Bij een mirena (hormoonspiraaltje) worden de menstruaties bij veel vrouwen minder vaak/ minder erg maar heel soms verergert het ook weer. Dus weer: naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Ben haast vaste kant bij de ha, dus daarom vind ik het zo dwaas on een afspraak te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet dwaas, tegenover jou staan er ook honderden die nooit langs komen EN de dwazen die te weinig langskomen. Dit is echt niet iets voor over de telefoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, ga eens bellen en een afspraak plannen