kunnen deze medicijnen wel samen? citalopram, Tranxene en Oxazepam?

Ik weet niet of het bij de juiste categorie staat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou als ik jou was even een dokter bellen inplaats van uitgaan van de kennis van iemand op het internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen voor voor een dokter, maar voor een apotheker.
Dat is degene die op medicijn combinaties let.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik deze vraag voorleggen aan je apotheker. Hij of zij heeft er voor geleerd. Stel dat je hier verkeerd advies krijgt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom stel je in hemelsnaam die vraag hier. Een belletje naar de apotheker (of een bezoekje) is zo gedaan. Je gaat hier af op het oordeel van leken!
De huisarts of specialist let in principe ook wel op combinaties van medicijnen maar de apotheker is de eind verantwoordelijke omdat hij altijd het totaal overzicht heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
flipjeboot is geen leek hoor,
maar in dit geval zou goeievraag alleen als second opinion mogen dienen.

Het beste antwoord

Eerlijk gezegd vind ik het geen goed idee om deze drie middelen tegelijkertijd in te nemen.

Ten eerste slecht voor je maag. Je hebt kans op maagpijn en maagbloeding en maagzweer.

Vervolgens: van oxazepam worden veel mensen depressief. Dus geen aanrader. Neem dan liever alprozalam ipv oxazepam, maar liefst zo min mogelijk, alleen op de momenten dat het echt moet zeg maar.

Tegen depressiviteit raad ik iedereen citalopram af en raad ik prozac aan ( dat is een lichte antidepressiva) of efexor of venlafaxine: ( een iets zwaarder à.d.) beiden werken prima!

Citalopram versuft erg en geeft veel bijwerkingen zoals vergeetachtigheid verwardheid , fouten maken, niet kunnen werken, fietsen noch autorijden , geen keuzes kunnen maken, zelfverwaarlozing etc.

Een combinatie van pillen is nooit aan te raden om dat je dan veel kans hebt op vele bijwerkingen. Je gaat snel richting een o.d. Een overdosis. Met alle gevaren van dien.

Let er op dat à.d. en rustgevende middelen altijd slecht zijn voor je maag en je spijsvertering en je darmen en je nieren en je blaas. Je kunt er zeer veel klachten van krijgen zoals pijn bloedingen verstoppingen ontstekingen etc met alle gevolgen die daar weer achter aan komen. Wees alert!

Daarnaast groot gevaar op problemen met je bloeddruk en je ademhaling / longen, en kans op flauwvallen en trillen/ tremors.

Bij inname van alle medicijnen altijd heel veel drinken ( geen alcohol) ook verdeeld over de hele dag. Meer dan 2 liter per dag water drinken aub.

Theoretisch kan van alles bij elkaar maar in de praktijk kom je er wel achter dat dat vaak toch niet goed valt.

Beterschap!

Bij vragen kun je altijd bij je huisarts terecht en ook bij elke apotheker!!!

Voor meer info zie www. MijnMedicijn.nl
En meerdere websites.

Lees ook altijd de bijsluiters van al je medicijnen!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tranxene en Oxazepam behoren tot dezelde familie(benzodiazepinen) en hebben een gelijkaardige werking,deze beide samen lijkt mij geen goede combinatie.Eén van deze gaat wel samen met Citalopram wat een antidepressivum is.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn idee is dit antwoord juist. Je moet dit zoals de anderen al aangaven direct navragen bij de apotheek of de arts die je het laatste middel hierbij voorgeschreven heeft.
Ja hoor, deze gaan prima samen.
Zoals anderen al aangeven behoren tranxene en oxazepam tot dezelfde groep geneesmiddelen; het zijn beide benzodiazepines. Dit betekent dat ze beide een gelijke werking hebben; de combinatie lijkt dus misschien onlogisch.
Tranxene is een langwerkend middel; na inname blijft het nog lang in het lichaam aanwezig en heeft dan ook langdurig zijn werking. Op deze manier heeft het dus een langdurige rustgevende werking; de algemene spanningen/ angsten worden zo onderdrukt.
Oxazepam is juist een snelwerkend middel; na inname komt er een relatief hoge hoeveelheid in het bloed, maar verdwijnt daarna ook weer relatief snel. Op deze manier geeft het dus een snelle, sterke onderdrukking van de spanning/ angst die daarna ook weer snel wegtrekt. Oxazepam is zo met name geschikt om hevige pieken in de spanning/ angsten (zoals echte angstaanvallen) het hoofd te bieden.

Hoewel de combinatie onlogisch lijkt worden tranxene en oxazepam vaak gecombineerd en hebben dus ook ieder zijn functie bij de behandeling.
De citalopram is in het geheel geen probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn een antwoord te lezen dat klopt ipv aannames en veronderstellingen