wat gebeurd er in je lichaam als je paracetamol slikt?

als je paracetamol slikt wat gebeurd er dan in je lichaam? wat doet het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan weet je niet meer hoe je het werkwoord "gebeuren" moet vervoegen.

Antwoorden (2)

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk te weten hoe een geneesmiddel zich in het lichaam gedraagt. De meeste geneesmiddelen worden met een glas water ingenomen en komen via de slokdarm in de maag en tenslotte in de darm terecht. Het geneesmiddel wordt opgelost in de maag en komt via de darmwand terecht in ons bloed. Het bloed transporteert het geneesmiddel doorheen het lichaam. Op die manier bereikt het de plaatsen waar het moet werken. Dat geldt dus ook voor een pijnstiller. Maar het geneesmiddel komt ook op plaatsen terecht waar niets aan de hand is. Zo kan men bijwerkingen van een geneesmiddel verklaren. Tevens zou het kunnen dat u iets inneemt tegen de hoofdpijn en dat tegelijkertijd de pijn op een andere plaats verdwijnt.
Het geneesmiddel blijft meestal maar een relatief korte tijd in het lichaam werkzaam omdat het door de lever en de nieren afgebroken wordt. Het afgebroken geneesmiddel verlaat het lichaam via de urine en/of de stoelgang.
fremar
12 jaar geleden
Paracetamol is een pijnstiller. We weten dat een dosis paracetamol pijn kan verminderen of verdrijven. Maar hoe, dat is heel lang onduidelijk geweest. In 2011 heeft een wetenschappelijk onderzoek meer duidelijkheid gegeven.

Hoe?
Dat paracetamol werkt, staat als een paal boven water. Maar hoe? Dat was altijd onduidelijk. Tot nu: Engelse wetenschappers hebben eindelijk ontdekt hoe paracetamol erin slaagt om de pijn te verzachten, zo is in het blad Nature Communications te lezen.

Experiment
De onderzoekers voerden enkele experimenten uit met muizen. De beestjes werden geconfronteerd met een warme plaat en de onderzoekers keken hoelang het duurde voordat de hitte ondraaglijk werd en de dieren hun pootje eraf haalden. De muizen die paracetamol hadden geslikt, hielden het aanzienlijk langer vol. Het vermoeden ontstond dat een eiwit op het oppervlak van zenuwcellen – TRPA1 genaamd – er iets mee te maken had.

WIST U DAT?
…daverend lachen lichamelijke pijn ook verzacht?NAPQI
Om daarachter te komen, verwijderden de onderzoekers dit eiwit bij een aantal muizen en herhaalden het experiment. De muizen die nu paracetamol hadden gekregen, reageerden net zo snel als de muizen zonder pijnstiller. Blijkbaar werkte paracetamol niet zonder TRPA1. Paracetamol activeert TRPA1 en verzacht zo de pijn. Maar dat doet paracetamol niet rechtstreeks. Wanneer mensen paracetamol slikken, komt het stofje NAPQI vrij en dat activeert TRPA1. “Wat we in de muizen zagen gebeuren, was dat een afbraakproduct dat door paracetamol ontstaat TRPA1, een eiwit op het oppervlak van zenuwcellen, stimuleert,” legt onderzoeker Stuart Bevan uit. Als dit eiwit geactiveerd wordt, lijkt het de overdracht van informatie tussen de zenuwcelleen die pijn ervaren en het brein te verstoren.

Klinkt goed. Maar dat NAPQI zit de onderzoekers niet helemaal lekker. Want NAPQI blijkt ook verantwoordelijk voor de nare bijwerkingen van een (overdosis) paracetamol. De onderzoekers hebben echter ontdekt dat er ook andere stofjes zijn die TRPA1 kunnen activeren en die een stuk minder nare bijwerkingen hebben dan NAPQI. Mogelijk kunnen de onderzoekers die wetenschap gebruiken om paracetamol in de toekomst van nare bijwerkingen en de gevaren van een overdosis te ontdoen.