Kan ik bij het gebruik van zware pijnstillers tijdens mijn vakantie 1 glas bier drinken?

Ik gebruik al meerdere jaren allerlei medicijnen tegen zenuwpijn. Geen van die medicijnen werkte voldoende. Het laatste jaar gebruikte ik Lyrica (450 mg p/d) en daarna Gabapentine (2700 mg p/d). Een vriend die voor apotheker studeert zei dat zo lang ik m'n pillen maar niet tegelijk met alcohol innam, 1 glas op een dag tijdens een vakantie niet zo'n probleem is, de waarschuwing op het etiket is meer om overmatig alcoholgebruik te voorkomen, volgens hem.

Nu krijg ik een 'cocktail': 2700 mg Gabapentine p/d, een Butrans-pleister van 5 microgram per week en Amitriptyline (10 mg per dag, op te hogen naar maximaal 50 mg per dag, afhankelijk van de noodzaak).

Ik ga binnenkort weer met vakantie en hoewel ik eigenlijk zelden drink - m'n laatste alcoholische consumptie was met Kerstmis 2013, dus bijna 5 maanden geleden - vraag ik me toch af of ik zo af en toe een glas bier kan drinken zonder dat er rare of gevaarlijke dingen gebeuren.

Iemand die ook dergelijke medicijnen gebruikt én die af en toe iets drinkt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Als je de informatie uit het farmacotherapeutisch kompas bekijkt - dé bron voor informatie over medicatie - dan wordt bij gabapentine niet eens een interactie met alcohol beschreven. Toch blijft het een middel dat werkt op het centraal zenuwstelsel, en dat rechtvaardigt enige voorzichtigheid.

Bij amitriptyline en Butrans staat bij beide middelen een opmerking over alcohol, namelijk dat gelijktijdig gebruik ervan en andere centraal dempende stoffen (dus ook de combinatie van deze middelen zélf) de dempende werking op het centraal zenuwstelsel kan vergroten. Omdat de kans op een ademhalingsdepressie door opiaten bij deze toedieningswijze niet speelt, gaat het om sufheid. De genoemde dosering is echter erg laag, dat vermindert al de kans op bijwerkingen.

Datzelfde geldt voor de amitriptyline: dat is van oorsprong een antidepressivum, waarbij doseringen van 150 tot zelfs 300 mg gebruikt worden. Bij zenuwpijn is de dosering veel lager, vaak 10-25 mg. Maar zelfs de genoemde 50 mg kun je nog als een lage dosering beschouwen. Het enige probleem kan zijn dat als je normaal gesproken 10 mg per dag gebruikt en af en toe meer, je lichaam niet gewend is aan de wat hogere dosering en je daardoor meer last kunt hebben van sufheid (en dus ook de verhoogde sufheid door alcohol) dan wanneer je dagelijks 50 mg zou gebruiken.

Wanneer je inmiddels gewend bent aan deze middelen, geldt voor de meeste mensen dat ze best af en toe een glaasje alcohol kunnen nuttigen. En omdat je ook vraagt naar persoonlijke ervaringen: ik gebruik ook verschillende 'gele sticker middelen', waaronder opiaten in omgerekend een veelvoud van de genoemde dosering Butrans. Ik drink sowieso niet veel, maar bij een bruiloft of die ene keer in het jaar dat ik misschien uit eten ga, drink ik gerust een wijntje mee. En ik ken genoeg mensen die dergelijke middelen gebruiken (opiaten, maar ook amitriptyline en andere middelen) en die ook af en toe alcohol drinken. Ik heb zelf wel eens Lyrica erbij gebruikt; dat ging ook. Toch moet je extra voorzichtig zijn als je meer middelen tegelijk gebruikt.

Iedereen reageert anders op dergelijke middelen, op alcohol en de combinatie ervan. Ik zou sowieso afraden om alcohol te gebruiken zolang je last hebt van sufheid door de medicatie. Als je daar geen last van hebt, zou ik persoonlijk aanraden te beginnen met een half glas en de rest van de dag niets meer (en niet autorijden erna!) Maar als dat goed gaat, zou je een volgende keer best een glas kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel, Lies, voor dit uitgebreide antwoord.