Als je deze middelen tegelijkertijd gebruikt, is de kans op bijwerkingen op de maag wat groter. Vooral ouderen zijn hiervoor gevoelig. Als je weet dat je maagproblemen hebt of als je maag snel geïrriteerd is, kun je het beter niet doen. Pas ook op met gelijktijdig gebruik van andere stoffen die de maag irriteren, zoals alcohol (daar moet je toch al mee oppassen met deze medicatie), scherpe kruiden of koffie.

Zolang het niet gaat om langdurig gebruik, je jong en gezond bent, je geen andere middelen gebruikt die als bijwerking maagirritatie hebben en je niet bekend bent met maagproblemen, kun je deze middelen echter prima samen gebruiken. Als je twijfelt, overleg dan eerst met je arts. Wil je de ibuprofen - of een soortgelijk middel - langdurig gebruiken, overleg dan ook eerst: wellicht vindt je arts het dan nodig dat je tegelijkertijd een maagbeschermer gebruikt. En zou je tijdens het gebruik van deze middelen last van je maag krijgen, stop dan met de ibuprofen en neem contact op met je arts.

Dat zijn de voorzorgsmaatregelen. Gaat het om eenmalig of incidenteel gebruik en val je niet in een risicogroep voor maagklachten: ja, dat kan best.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Deze bron zou hierbij passen.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Nurofen.aspx?mId=10704&rId=382#L6 Merk op dat de bron marginaal afwijkt van je antwoord in die zin dat deze impliceert dat de arts voorafgaand dient te worden geraadpleegd, en niet alleen in de gevallen die jij noemt. Dat kan te maken hebben met het globalere karakter van die info.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De informatie op www.apotheek.nl is informatie voor de patiënt. Die is altijd aan de voorzichtige kant. In sommige paracetamol-bijsluiters staat ook dat je een arts moet raadplegen als je het gebruikt en binnen een paar dagen je klachten niet verminderen. Toch ken ik niemand die dat standaard doet. Sterker nog: meestal is het niet eens nodig, omdat je paracetamol vaak gebruikt voor onschuldige klachten, of omdat je de oorzaak van de klacht al kent en je weet dat medische hulp overbodig is. Op zich is het prima als patiënteninformatie met adviezen aan de veilige kant blijft, maar ik ga liever uit van meer neutrale informatie. Als het dan gaat om medicatie, is het farmacotherapeutisch kompas naar mijn mening de beste bron. Vrijwel alle artsen in Nederland zullen dat met me eens zijn. Als je dan kijkt bij de informatie over interacties bij escitalopram (sipralexa) en ibuprofen (nurofen) dan zie je dat die van escitalopram niet eens een interactie aangeeft. Dat komt omdat er geen daadwerkelijke interactie is. Wel heeft het deels dezelfde bijwerkingen, onder meer op de maag. Dat betekent dat gelijktijdig gebruik de kans op die bijwerking vergroot en dat de bijwerking mogelijk in ernstiger mate kan optreden. In de informatie over ibuprofen staat dan ook onder "interacties": "Bij gelijktijdig gebruik met andere prostaglandinesynthetaseremmers, SSRI's en corticosteroïden vergroot het risico van gastro-intestinale complicaties (m.n. ouderen zijn hiervoor gevoelig)." Als ik die informatie combineer met de richtlijnen van het Nederlands Huisartsengenootschap voor maagbescherming bij NSAID-gebruik, waarbij vanaf een leeftijd van 60 jaar bij in elk geval langdurig NSAID-gebruik gesproken wordt van een enigszins verhoogd risico op maagklachten en een relatieve indicatie (dus geen absolute) voor maagbeschermers wanneer er gelijktijdig SSRI's worden gebruikt, vind ik het advies om ALTIJD een arts te raadplegen bij ook incidenteel gebruik van ibuprofen door iedereen (dus ook jonge en verder gezonde mensen) die SSRI's gebruikt, nogal overdreven. Overigens geeft ook apotheek.nl slechts aan dat je extra alert moet zijn en bij maagklachten een arts moet waarschuwen. Ik lees althans nergens dat altijd vooraf een arts geraadpleegd dient te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat de echte reden is dat ik Nurofen wil nemen is dat ik vanaf nu 2x in de week ga turnen(toestelturnen) en had 6 maanden geleden een gebroken elleboog had en tot nu heb ik steeds pijn in mijn spieren (ik ben 2x naar specialist geweest maar ze vonden niks op de scan,foto's ) en ik wil nurofen nemen omdat dit dan tijdens het turnen de pijn verzacht,in combinatie met een brace.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over het algemeen is het niet verstandig om pijnstillers en een brace te gebruiken enkel en alleen om te kunnen sporten. Als je zonder pijnstillers en brace niet kunt sporten, moet je je afvragen of die sport op dit moment geen te zware belasting is voor je elleboog. Wellicht heeft die wat meer tijd nodig om helemaal te genezen. Maar goed, dat is zo mijn eerste reactie. Als ik jou was, zou ik deze vraag voorleggen aan een sportarts en/of sportfysiotherapeut. Die kunnen je elleboog ook onderzoeken, en je een veel beter advies op maat geven.