Ik kan mijn medicijnen niet betalen, wat nu?

Hallo,
Ik ben een 18 jarige studente en woon op mijzelf.
Ik heb astma en heb hier medicatie voor.
Nu ben ik er tot mijn schrik achter gekomen dat terwijl ik een extra aanvullende verzekering heb van CZ. Dat eerst alles van mijn eigen risico afgaat. Mijn inhalers kosten 60 euro per stuk en ik heb er 2 en dit betekent inclusief mijn andere medicatie ik 180 euro per maand moet betalen max. 360 . alleen dit heb ik niet. Ik kan mijn boodschappen dan niet meer kopen. Ik ben nu gestopt met mijn medicijnen omdat ik het niet kan betalen. Alleen heb ik nu heel veel last van mijn astma. Alleen ik zie geen andere oplossing. Wie weet wat ik kan doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag aan je apotheker of er een middel is, met dezelfde werking en werkzame stof, dat goedkoper is en/of wel vergoed wordt.
anneliez
10 jaar geleden
Misschien lukt het hulp te krijgen van de bijzondere bijstand in je gemeente
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je betaald per jaar het eigen risico zelf (dus in jou geval ca. 2 maanden medicatie). Maar bij CZ kun je evt. in 10 termijnen het eigen risico betalen, zie http://www.cz.nl/klantenservice/mijn-eigen-risico-hoe-zit-dat-nou (onderaan de pagina)
Overigens tellen kosten vergoed door de aanvullende verzekering meestal niet mee voor verplicht eigen risico, maar in dit geval gaat het volgens mij om kosten basisverzekering (categorie medicatie) . Maar vraag het even na bij CZ. NB Heb je de aanvullende verzekering echt nodig ?
Poet
10 jaar geleden
Het eigen risico is 360 per jaar en niet per maand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagje lotje wist je niet van je eigen risico?
Ben je net begonnen met deze medicatie? Niet gebruiken kunnen de rekeningen alleen maar verhogen!
Doordat je dan misschien veel meer last van je astma kunt kunt krijgen !
Je kunt zelfs opgenomen hiervoor worden in het ergste geval ben je ook meteen je eigen risico kwijt.
Of zieker worden kuurtjes moeten nemen ook duurder.
Kijk of je een oplossing kunt zoeken hiervoor om de kosten de spreiden!
Dan ben je het beste uit toch?
Suc6 met je keuze Heb ook astma kan uit ervaring spreken. Of vraag naar een goedkopere keuze als dat mogelijk is dat heb ik ook ooit gedaan. Suc6 nogmaals
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@lotje, je medicijnen zijn inderdaad zolang je eigen risico nog niet vol is, de eerste twee maanden een financiële belasting voor je (totaal per maand € 180,00) maar je hebt ze echt nodig. De rekeningen van de ziektekostenverzekering waarop staat wat nog voor jouw eigen risico komt, komen meestal ruim zes weken later. Vraag nu alvast spreiding van betaling aan.
Of zoals Anneliesz al zegt probeer via de bijzondere bijstand van de Gemeente. Het kan nooit zo zijn dat jij om financiële redenen alleen maar zieker wordt.
Succes en sterkte.
tinus1969
10 jaar geleden
Er zijn bijna verkiezingen, dus nu weet je op welke partij je moet stemmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar misschien (als je dat nog niet doet) op je uitkomsten letten. Dus bijvoorbeeld bij het boodschappen doen het goedkoopste van het goedkoopste kopen, Ik weet niet of je werkt, maar anders kan je ook een ijbaantje nemen. (krantjes enz) Als je nou geld bespaart, hou je geld over voor je medicijnen en kun je die dus gewoon betalen, zodat je gewoon een normaal leven kan leiden!
burgos
10 jaar geleden
Ennuh,heb je geen ouders??

Antwoorden (1)

Neem contact op met CZ en leg het uit. Met de meeste verzekeraars kan je afspreken dat je in dergelijke gevallen het eigen risico in 12 termijnen mag voldoen zodat de lasten wat beter door het jaar gespreid zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, eigen risico in termijnen betalen mag altijd na aanvraag. Zie bv Achmea
http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/klantenservice/betalen/Pages/zorgkosten-betalen-in-termijnen.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij hebben ze verteld bij CZ dat je in 10 termijnen mag betalen. Maar dan moest dat wel voor het einde van het jaar voor het nieuwe jaar geregeld zijn. Het regelen van die 10 termijnen betalen als het nieuwe jaar al begonnen was, deden ze niet meer, "want dat kon het systeem niet aan" of zoiets. Ik hoop dat er voor de vraagsteller iets geregeld kan worden want hier wordt je ook niet blij van. Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Broodjeei, dat klopt, ik zie het staan op de website van CZ. (U kunt niet meer deelnemen aan de regeling 2014. Verwacht u in 2015 zorg nodig te hebben en een eigen risico te betalen? Dan kunt u zich al aanmelden voor deelname in 2015).
Bij Achmea/ZilverenKruis werkt het anders. Daar kan men pas een betalingsregeling aanvragen nadat men een nota heeft ontvangen.