Om te studeren gebruik ik af en toe ritalin, kan ik na 3 uur bètablokkers gebruiken?

Ik heb geen ADHD maar mijn concentratie versterkt met ritalin zodat ik kan studeren.
Nou ben ik erg zenuwachtig altijd voor tentamens en wil ik graag bètablokkers slikken om mijn zenuwen in bedwang kan houden. Kan deze combinatie kwaad? Bijv nu ritalin en om 12 u bètablokkers.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
lijkt mij niet gezond om dit elke keer te gebruiken..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat doe ik ook niet.
Ik heb nu tentamenweek met heel belangrijke tentamens en dit helpt me nu.
Thecis
10 jaar geleden
Dus 's ochtends ook geen koffie drinken of alcohol om een en ander gezellig te maken. Is ook allemaal doping, alleen zijn die twee vorbeeld sociaal geaccepteerd. Alhoewel ik het niet goed keur, snap ik het wel. En de kennis die je opbouwt is er ook echt wel dus om nu te zeggen dat doping vals spelen is, is mijn inziens wat kortzichtig en ondoordacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben er ook niet voor, maar ik heb gewoon erg veel moeite met concentreren. Het is een studieboek in het Engels geschreven en nou is mijn Engels prima, alleen is dit zo pittig dat het me gewoon exht niet lukt. Als dit mij nou kan helpen om mijn tentamen te halen, so be it!
Helaas heb ik geen antwoord gehad, dus heb ik het niet durven doen. Goede vraag is minder actief geworden heb ik het idee he?
Thecis
10 jaar geleden
Ik durf het je niet te zeggen. Ben pas anderhalve maand hier :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka: wat is ongezonder: een ADHD-er die het elke dag neemt of een student die het af en toe neemt? @Goos1307: waar ligt de grens?
Een ADHD-er mag "valsspelen"
maar iemand die zich minder goed kan concentreren niet?

Het beste antwoord

Beide worden gebruikt als pepmiddel en sommigen gebruiken de betablokkers om de negatieve effecten van de ritalin te compenseren.
http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=140392.

Let wel op dat ik geen dokter ben en dat het gebruiken van pepmiddelen ook gevaren met zich mee kan brengen.
Overigens ben je niet de enige. onderzoek in 60 landen laat zien dat 1 op de 5 wetenschappers dit soort middelen gebruiken. Ikzelf ben door mijn studie heen gekomen zonder pepmiddelen, maar ik kan me de verleiding absoluut voorstellen en denk zelf nu nog wel eens dat het een bijdrage kan leveren. Wees gewoon voorzichtig en laat anderen weten dat je dit gebruikt. Als er iets gebeurd, kan men de juiste informatie voor behandeling verkrijgen.
http://www.kennislink.nl/publicaties/een-op-de-vijf-wetenschappers-aan-de-breindoping
http://www.studenten.net/studieleven/studeren/20783/studenten_gebruiken_nauwelijks_ritalin
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik ben antidrugs en vond het in eerste instantie een beetje eng om te gebruiken.
Uiteindelijk merkte ik geen lichamelijke verschillen, ik kon me alleen veel beter concentreren en mijn spanningsboog was veel langer. Ik ben was weken aan het leren voor dit tentamen, maaaaar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Vanmiddag had ik het tentamen en wilde ik mijn spanning minimaliseren.
Thecis
10 jaar geleden
@viridiflavus
Dank voor de aanvulling. Het is inderdaad dat 1 op de 5 het gebruikt en dus 4 op de 5 niet.
(zie artikel) De betablokkers worden gebruikt om langer te kunnen concentreren, minder last te hebben van andere bijwerkingen, maar het wordt ook zeker los gebruikt en in die zin beschouwd men het als een pepmiddel. Ik had het wellicht meer moeten toelichten.
Maar zeker bedankt voor de correctie en aanvullng.
Thecis
10 jaar geleden
Ah, wist ik niet. Thank!
Zelf zit ik niet in de situatie dat ik medicatie nodig heb, dus ik kan zeker niet avnuit de praktijk spreken.