Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wordt je sneller ziek als je medicijnen slikt omdat je een donororgaan hebt?

Ontvangers van donororganen moeten hun hele verdere leven medicijnen slikken, zodat hun donororgaan niet wordt afgestoten. Het immuunsysteem wordt dus verzwakt, maar raak je hier dan sneller ziek van?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja,:Het zwakke punt van elke transplantatie is de grotere vatbaarheid voor infecties, een gevolg van de medicatie die de patiënt moet nemen. Deze zogenaamde immunosuppressiva onderdrukken het afweersysteem om te voorkomen dat dit het donororgaan als een vreemde indringer aanvalt. Zonder de immunosuppressiva zou het orgaan binnen de kortste keren worden afgestoten. Maar door zijn verzwakte immuunsysteem heeft de patiënt ook minder verweer tegen infecties. 'Om het infectiegevaar te beperken moet de patiënt zich houden aan een aantal hygiënische maatregelen', legt Ysebaert uit. 'Hij moet bijvoorbeeld goed opletten met wat hij eet - bijvoorbeeld geen broodje américain -, contact met zieke mensen vermijden en zijn gebit nauwgezet verzorgen. Huisdieren kunnen nog, zolang ze uit de keuken, de badkamer en de slaapkamer worden geweerd. Ook reizen raden we zeker niet af, al kiezen transplantatiepatiënten best voor landen met een voldoende hoog hygiënisch peil.'

Bronnen:
http://www.maguza.be/dossiers/p/artikel-do...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100