mogen groepsleiders/ouders je verplichten om medicatie in te nemen?

hallo.

ik slik al sinds me 7 de risperidon omdat ik autisme heb en het beter voor me is nou ben ik 16 en hebben ze geprobeerd om te verminderen van 2 milligram per dag naar 1.5 nu voel ik me veel opener en actiever en dat wil ik behouden nou wil mijn groepsleiding mij verplichten om weer de 2 milligram per dag in te gaan namen nou wil ik dat niet omdat ik me nu beter voel nou is de vraag mogen de groepsleidingen/ouders zeggen dat ik het (moet) in nemen en als ik dat niet doe dan staat er een straf op mag dat? ik vindt het niet kunnen want het is mijn lichaam en ik mag zeggen wat ik toelaat in mijn lichaam of niet?

ik hoor graag!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

een quote uit het boek 'jeugd en recht': In de WGBO (wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) staat dat minderjarigen van 16 en 17 bekwaam zijn om voor zichzelf een medische behandelingsoverkomst aan te gaan.
De wet eist wel dat de jongere zelfstandig de voor- en nadelen van een bepaalde medische behandeling kan overzien. Dan kan hij die toestemming wel (of niet) geven.
Er is verder geen toestemming van de ouders vereist. De jongeren zijn wel zelf aansprakelijk voor de gevolgen hieruit.

Oftewel: Als jij een doorsnee 16-jarige bent (dus niet ontoerekeningsvatbaar oid) mag jij het zelf bepalen. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

Nog een persoonlijke tip: maak een afspraak met je ouders/groepsleiding en arts. Het is beter om iets met elkaar te bespreken dan tegen elkaar in te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
okey als ik het goed begrijp mogen mijn ouders of groepsleidingen mij niet verplichten dat ik meer medicatie moet slikken
maar mag de arts dat wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goede antwoorden en duidelijk bedankt!

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mogen ze niet. Dat moet dan in overleg met de behandelende arts.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan nog steeds kan de arts haar ook niet verplichten om een bepaalde dosis te nemen of het überhaupt te nemen.
Ze kunnen jou niets verplichten, zeker de "groepsleiding" niet. Als jouw arts wil afbouwen met de risperidon, dan heeft jouw groepsleiding en hebben jouw ouders daar niet zo heel veel tegen in te brengen als jij achter het beleid van je arts staat.

Alleen jij bepaalt wat jij in je lichaam stopt en niemand anders. Je ouders kunnen je wettelijk niets verplichten, maar natuurlijk wel in de persoonlijke levenssfeer (alhoewel dit bij de wet ook eigenlijk niet mag). De groepsleiding heeft helemaal niks te zeggen, dus ga gewoon mee in wat je arts zegt.