Wat is het verschil tussen N-Acetyl Cysteïne (NAC) en L-Cysteïne?

Ik heb 2 belangrijke vragen hierover:

1) Weet iemand wat exact het verschil is tussen deze 2 aminozuren?

2) Op de onderstaande weblink staat het volgende:

"Hoge dosis cysteïne kan nierstenen veroorzaken, een hoge dosis vitamine C kan dit voorkomen. Neem het liefst cysteïne supplementen in combinatie met een drie keer zo'n hoge dosis vitamine C."

www.natuurlijkerwijs.com/aminozuren.htm#cysteine

Ik kan deze 2 aminozuren via de onderstaande webshops verkrijgen

N-Acetyl Cysteïne (NAC):
www.bodyenfitshop.nl/vitamines/antioxidanten/now-foods/n-acetyl-cysteine-nac/#ingredienten

L-Cysteïne:
www.bodyenfitshop.nl/andere-producten/gezondheid-wellness/now-foods/l-cysteine

Echter, ze bevatten allebei relatief hoge doseringen, de één bevat 500mg per capsule en het ander bevat 600mg per capsule, als ik de raad van www.natuurlijkerwijs.com moet volgen dan moet ik 3x zoveel vitamine C gaan slikken wat neerkomt op 1500 à 1800mg vitamine C!!! Dat kan toch niet het geval zijn?

Of geldt dat enkel bij L-Cysteïne?

Toegevoegd na 31 seconden:
Extra tips en adviezen zijn welkom uiteraard...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Cysteïne is één van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren. N-acetylcysteïne is cysteïne dat via een stikstofatoom (N) gekoppeld is aan een acetylgroep, vandaar dus de naam. Acetylcysteïne is de werkzame stof in Fluimucil en wordt gebruikt als antigif tegen paracetamol. Beide stoffen zijn antioxidanten. Het lijkt me geen goed idee om hier hoge doses van gaan te gebruiken, gezien de kans op bijwerkingen en de onbekende voordelen. Vitamine C in hoge dosis dient hier om de urine aan te zuren om te voorkomen dat cysteïne neerslaat in de nieren. Cysteïne is een van de slechtst oplosbare aminozuren, maar lost in zure omgeving beter op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Galenicus, alvast bedankt voor het antwoord maar hoe kan het dan in godsnaam dat deze fabrikanten aanbevelen om 2 tot 3 capsules te slikken dagelijks????? :S http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/antioxidanten/now-foods/n-acetyl-cysteine-nac/#gebruik http://www.bodyenfitshop.nl/andere-producten/gezondheid-wellness/now-foods/l-cysteine/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pure marketing. Dat is grotendeels waar de voedingssupplementenindustrie op draait. Claims zijn vaak verkooppraatjes. In het algemeen is het gebruik van supplementen zonder medicatie niet noodzakelijk behalve in specifieke gevallen. Voorbeelden zijn vitamine D voor ouderen en kinderen, en vitamine K voor baby's.
Dat je hoge dosis cysteïne zou nodig hebben is nergens op gebaseerd. Kijk maar op die ene website die je hebt gedeeld:
http://www.natuurlijkerwijs.com/aminozuren.htm#cysteine
Daar staat: Cysteine is geen essentieel aminozuur. Dit betekent dat cysteine door het lichaam zelf gemaakt kan worden als het nodig is.
Dat zegt al genoeg lijkt me zo ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk hebben ze zich gebaseerd op de onderstaande onderzoeken: http://ergogenics.org/n-acetylcyste%C3%AFne-is-duursportsupplement.html Maar ze zetten er wel niet bij dat het nierstenen/nierschade kan veroorzaken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zetten ze er niet bij, omdat ze geen onderzoek hebben gedaan naar de langetermijnveiligheid van dergelijke doseringen acetylcysteïne. Verder biedt het onderzoek niet erg veel aanknopingspunten die pleiten voor het gebruik van acetylcysteïne in hoge doses. Het is allemaal nog erg vaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+11