Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoelang blijft het medicijn Fluoxetine 10MG nog in mijn lichaam ongeveer?

Hallo,

Ik zal meteen beginnen.

Ik ben een enorm angstige 17 jarige jongen.
Bij therapie is de diagnose 'gegeneraliseerde angststoornis' vastgesteld en er zijn twijfels bij PDD-NOS.
Mijn ouders lijden nogal onder mijn angst.
Ik heb bij van alles gerust stelling nodig, in ieder geval alle enge dingen.

Al een jaar lang raadde therapie me aan om medicijnen te gebruiken, maar ik was zó bang (en misschien eigenwijs) dat ik het steeds niet wou/durfde.
Ik ben echt heel bang voor de (door internet en bijsluiter vermeldde) bijwerkingen.
Ik vind dit toch heel lastig aangezien de angst mijn leven is.
Een aspirine of zetpil is toch duidelijker en makkelijker..
Die ken ik al van vroeger en ik wist dat dat alleen invloed op m'n hoofdpijn zou hebben.
Hoewel ik bij die medicijnen nooit de bijsluiter gelezen heb.

Na een grote ruzie met mijn ouders (ik wou het weer uitstellen) heb ik een half tabletje van 20MG Fluoxetine ingenomen.
Dat was gisteravond om 22.00u.

Ik was zo bang voor de bijwerkingen dat ik ze volgens mij allemaal heb ingebeeld.
Ik had het medicijn nog maar net doorgeslikt of ik voelde me al licht in me hoofd, trillen, zweten, droge mond, iets suf en een groot deel van de nacht wakker gelegen.
Ik vind het echt eng..
Medicijnen is echt niets voor mij.. Ik durf de controle van m'n lichaam niet verliezen, maar het is bijna mijn enige redmiddel.
Ik heb al zoveel therapies gehad..

Maargoed,
Hoelang blijft dat ene halve tabletje nu in me werken?
En wat zijn alternatieven hiervoor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik kan je gerust stellen dat éne pilletje doet nog helemaal niets. Dergelijke middelen gaan pas na enkele weken werken, als je ze tenminste dagelijks slikt. Dus dat jij last hebt van bijwerkingen zit tussen je oren maar dat had je zelf ook al bedacht. Zet het maar uit je hoofd. Het zou je misschien wel heel goed kunnen helpen als je het slikt, maar dat is een ander onderwerp

Om je vraag heel direct te beantwoorden: de halfwaardetijd van fluoxetine is 4-6 dagen. Doorgaands is het middel 'uit het lichaam' bij 5x de halfwaardetijd. Alleen is het wel zo dat de ingenomen eenmalige dosering wel heel erg laag is en het middel zwerft niet rond (maar wordt voor +/- 95% aan eiwitten gebonden in het bloed). Zoals anderen zeggen: geen zorgen maken over deze eenmalige inname.

Hoi angstige jongen, Ik spreek uit ervaring. Een slecht (nou, ja) en een goed bericht: De door jou genoemde bijwerkingen komen best vaak voor bij dit medicijn. Vooral droge mond en een hoofd alsof die is gevuld met "watten". Mensen moeten daar niet kinderachtig over doen.Ik had echt het idee dat het middel erger was dan mijn kwaal. Inmiddels weet ik dat veel mensen daarom afhaken en stoppen met innemen en dat is erg jammer. Het goede bericht is dat het allemaal maar tijdelijk is. Het verdwijnt namelijk na een paar weken. De beloning is echter geweldig. Ik voelde mij echt stukken beter en zag ook weer positieve zaken in het leven. Het is absoluut de moeite waard om door te zetten. Ik pieker niet meer zoveel en weet dat ik er toe doe. Wat mij ook hielp in de acceptatie is dat ik weet dat het medicament werkt als een lichaamseigen stofje. Ik voelde mij zoals ik mij voelde door dat de afgifte daarvan was verstoord. Ik vergelijk het maar een beetje met een diabetespatient die extra insuline bij moet nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100