Hoelang blijft het medicijn Fluoxetine 10MG nog in mijn lichaam ongeveer?

Hallo,

Ik zal meteen beginnen.

Ik ben een enorm angstige 17 jarige jongen.
Bij therapie is de diagnose 'gegeneraliseerde angststoornis' vastgesteld en er zijn twijfels bij PDD-NOS.
Mijn ouders lijden nogal onder mijn angst.
Ik heb bij van alles gerust stelling nodig, in ieder geval alle enge dingen.

Al een jaar lang raadde therapie me aan om medicijnen te gebruiken, maar ik was zó bang (en misschien eigenwijs) dat ik het steeds niet wou/durfde.
Ik ben echt heel bang voor de (door internet en bijsluiter vermeldde) bijwerkingen.
Ik vind dit toch heel lastig aangezien de angst mijn leven is.
Een aspirine of zetpil is toch duidelijker en makkelijker..
Die ken ik al van vroeger en ik wist dat dat alleen invloed op m'n hoofdpijn zou hebben.
Hoewel ik bij die medicijnen nooit de bijsluiter gelezen heb.

Na een grote ruzie met mijn ouders (ik wou het weer uitstellen) heb ik een half tabletje van 20MG Fluoxetine ingenomen.
Dat was gisteravond om 22.00u.

Ik was zo bang voor de bijwerkingen dat ik ze volgens mij allemaal heb ingebeeld.
Ik had het medicijn nog maar net doorgeslikt of ik voelde me al licht in me hoofd, trillen, zweten, droge mond, iets suf en een groot deel van de nacht wakker gelegen.
Ik vind het echt eng..
Medicijnen is echt niets voor mij.. Ik durf de controle van m'n lichaam niet verliezen, maar het is bijna mijn enige redmiddel.
Ik heb al zoveel therapies gehad..

Maargoed,
Hoelang blijft dat ene halve tabletje nu in me werken?
En wat zijn alternatieven hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen raadde me trouwens medicijnen aan..
Ouders, zussen, school, therapie, werk, kerk, familie etc.. Ik wil het plan ook niet meteen van tafel gooien.
Maar ik durf het echt bijna niet.
Ik ben zooo bang ervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve chaos, fabrikanten zetten alle mogelijke, vaak eng klinkende, bijwerkingen in de bijsluiter om claims te voorkomen, om zich in te dekken dus.
Je moet je daar niet gek door laten maken.
Ik kan je nog meer vertellen, maar dat doe ik liever in een persoonlijk bericht. Als je wilt, stuur me dan een persoonlijk bericht, en dan zal ik je uitgebreider schrijven zodra ik wat meer tijd heb.
In ieder geval komt het erop neer dat ik je uit de grond van mijn hart adviseer de medicatie te gebruiken!!! Dit soort middelen zijn zeer uitvoerig getest. Vertrouw erop! Ik weet bijna zeker dat je je over een maand of twee een ander mens zult voelen als je dit een serieuze kans geeft.
Het lijk er inderdaad op dat dit het laatste redmiddel voor je is als ik lees wat je allemaal al aan therapie hebt gehad.
Echt, neem het!!! Je zult je over een tijd weer sterk en gelukkig kunnen voelen! En dan ben je ook in staat om je geen zorgen meer te maken over de bijwerkingen. Dat hoef je nu ook al niet, maar het lukt je gewoonweg niet omdat je die angststoornis hebt. Vertrouw je arts en volg het advies op. En je ouders zullen je echt niet zomaar gevaar laten lopen. Je bent hun kind en zij zullen er alles aan willen doen om jou weer blij en gezond te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk bericht is gestuurd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Chaos, heb je ook contact met jongeren die in dezelfde situatie zitten als jij? Een vriend van mijn zoon (met PDD-NOS en angsten) gebruikt het al jarenlang en het maakt voor hem het leven een stuk beter te hanteren. Je hele leven lang bang zijn is geen doen... Het kan jou helpen als je positieve verhalen van andere mensen hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik heb geen contact met jongens in dezelfde situatie.
Ik zit wel sinds kort (2maand) op een school (leer-werktraject) waar veel meer van dit soort jongeren zitten.
Maar contact maken met jongeren vind ik erg lastig (vooral meisjes), maar al helemaal wanneer ze bijna hetzelfde als mij zijn.
Dan krijg je een kort antwoord terug en dan is het gesprek weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar door mijn mentor word wel beweerd dat sowieso de helft van alle leerlingen van die school medicatie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je mijn persoonlijke berichten ontvangen? Het zijn er drie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb ze, ik zal ze nuzo meteen doorlezen en beantwoorden. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord op je vraag in je persoonlijk bericht beantwoord ik op deze plek omdat je daarom vroeg. Mijn antwoord luidt: doe het in hemelsnaam!! Gewoon doen!!! Verder niet bij nadenken. Een arts weet wat hij voorschrijft. Je ouders geven jou ook het goede advies! Echt, ik praat geen onzin. Ik heb nu ook geen tijd voor een langer persoonlijk antwoord. De reden weet je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 'em gisteravond weer ingenomen.
Was heel wat minder angstig, maar nog wel een grote stap om te nemen.
Heb vannacht wel geslapen, nogal vast.
Werd wel met grote moeite wakker en heb steeds het gevoel dat ik suf ben.
Maar of dat nou door medicijnen komt of inbeelding weet ik niet.
Kan/zal ik al last kunnen hebben van bijwerkingen? Of ik 'em vanavond inneem betwijfel ik hevig, maar telkens wanneer ik denk van wat ik naast medicijnen nog kan hebben, besef ik dat er niets is en overtuig ik me toch in grote verdriet dat het moet.

Antwoorden (3)

Ik kan je gerust stellen dat éne pilletje doet nog helemaal niets. Dergelijke middelen gaan pas na enkele weken werken, als je ze tenminste dagelijks slikt.
Dus dat jij last hebt van bijwerkingen zit tussen je oren maar dat had je zelf ook al bedacht.
Zet het maar uit je hoofd.

Het zou je misschien wel heel goed kunnen helpen als je het slikt, maar dat is een ander onderwerp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom staat er dan op internet zoveel dat juist de bijwerkingen de eerste 2 weken het heftigst zijn?
Op sommige websites staat ook echt beschreven dat wanneer je het inneemt, je het meteen merkt.
En stel het is wel zo, dan kan dat toch ook zo zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijwerkingen zijn er ook maar die zijn voor iedereen verschillend. Je leest vaak de berichten van mensen die er veel last van hebben gehad. Maar bijwerkingen zijn er, alleen hoe erg zijn ze?
Er zijn ook mensen die niet zoveel.last hebben of die ze makkelijk voor lief nemen omdat het er bij hoort en je weet dat ze weer verdwijnen. Bijwerkingen zijn niet blijvend hê.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat bij pro zac/fluoxetine wel dat de sufheid later zal afnemen, maar dat het altijd aanwezig zal zijn.
Alleen ben je er dan aan gewend.
Tenminste, dat staat dan op het internet weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die rust veroorzaakt dus de sufheid?
Eigenlijk is de sufheid dus alleen om je wat rustiger te maken bij angsten? En op welke manier kunnen de klachten verergeren?
Hangt dat van mijzelf af of van het medicijn?
Is dat bijvoorbeeld, wanneer ik angstig ben voor de bijwerkingen of erg last van de bijwerkingen heb, dat daardoor de klachten qua angst verergeren?
En de suïcidale bijwerking, is dat dan weer daardoor veroorzaakt? (sedatie, anticholinerge effecten, algehele zwakte etc)
Kunt u dit uitleggen? Dit zegt mij natuurlijk helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chaos, wij kunnen hier jouw vragen blijven beantwoorden en jij zal steeds nieuwe hebben. Jouw angst is groot en daar laat jij je door leiden. Er zijn in jouw omgeving al zoveel mensen geweest die jou hebben geprobeert te overtuigen van de noodzaak van deze medicatie voor jou,ik ben bang dat we daar weinig aan toe kunnen voegen.
Lees de goede en goed bedoelde adviezen nog eens door en doe er iets mee.
Niemand kan jouw angst wegnemen.
Om je vraag heel direct te beantwoorden: de halfwaardetijd van fluoxetine is 4-6 dagen. Doorgaands is het middel 'uit het lichaam' bij 5x de halfwaardetijd. Alleen is het wel zo dat de ingenomen eenmalige dosering wel heel erg laag is en het middel zwerft niet rond (maar wordt voor +/- 95% aan eiwitten gebonden in het bloed). Zoals anderen zeggen: geen zorgen maken over deze eenmalige inname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi angstige jongen,
Ik spreek uit ervaring. Een slecht (nou, ja) en een goed bericht: De door jou genoemde bijwerkingen komen best vaak voor bij dit medicijn. Vooral droge mond en een hoofd alsof die is gevuld met "watten". Mensen moeten daar niet kinderachtig over doen.Ik had echt het idee dat het middel erger was dan mijn kwaal. Inmiddels weet ik dat veel mensen daarom afhaken en stoppen met innemen en dat is erg jammer. Het goede bericht is dat het allemaal maar tijdelijk is. Het verdwijnt namelijk na een paar weken. De beloning is echter geweldig. Ik voelde mij echt stukken beter en zag ook weer positieve zaken in het leven. Het is absoluut de moeite waard om door te zetten. Ik pieker niet meer zoveel en weet dat ik er toe doe. Wat mij ook hielp in de acceptatie is dat ik weet dat het medicament werkt als een lichaamseigen stofje.
Ik voelde mij zoals ik mij voelde door dat de afgifte daarvan was verstoord.
Ik vergelijk het maar een beetje met een diabetespatient die extra insuline bij moet nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik moet wel zeggen dat ik van een mug een olifant maak.
Ik had het medicijn nog geen seconde in en dacht al dat ik kapot zou gaan door de bijwerkingen die ik toen meende te voelen al. Ik heb het medicijn nog maar 2x ingenomen.
De bijwerkingen die ik noemde waren inderdaad bijwerkingen van het medicijn.
Die heb ik al enorm vaak opgezocht en heb de slechte verhalen over dit medicijn op internet al met grote angst gelezen.
Het was voor mij alleen de vraag of ze nou echt waren, en van het medicijn afkwamen, of dat ik het me maar inbeeldde. Vannacht heb ik als een blok geslapen en werd met best wat moeite wakker.
De rest van de dag was ik nogal suf/lui, af en toe hoofdpijn, ik ehh moet nogal vaak naar de wc voor beide dingen en ben ietswat depressief. En de droge mond dus, en soms lijkt het pijn op de borst. Bij mij is het dan nogal de vraag of:
- ik dat nu gewoon heb
- ik me dat inbeeld door de angst ervoor, waardoor je het krijgt
- ik het echt door de bijwerkingen van het medicijn heb. En stel, is het mogelijk dat ik nu al bijwerkingen heb?
Krijg je die meteen of moeten die nog komen?
Verergeren ze ook? Besef dan wel dat ik maar 10mg (helft van 20mg tablet) inneem.
Ik heb aanstaande donderdag weer 1 auto rijles.
Mijn rijinstructeur is al volledig ingelicht over alles en hij meende dat hij daar wel ervaring mee had, dat hij de sufheid wel door zal hebben.
Is het aan te raden om wel te gaan? Het is niet zo dat ik om de 2sec in slaap val of constant loop te gapen/moeilijk me ogen open kan krijgen.
Maar ik bedoel meer voor het geval dat.. Zal ik uberhaupt ooit mijn rijbewijs wel kunnen halen al zou ik verder met de medicijnen ga? ;( Sorry, ik maak me er echt druk om.
Ik heb echt het hele internet al opgezocht voor alles:
Kan ik nog Vitamine C tabletjes soms nemen? Kan ik nog cola drinken? Kan ik nog thee of koffie drinken, aangezien koffie wel de werking van alcohol versterkt en alcohol sowieso al af te raden is met deze medicijnen.. Help aub, hopelijk kunt u erop antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijwerkingen zijn echt geen verbeelding en beginnen al vrij snel na het innemen. (pakweg half uur) Soms bonkt het wat in je hoofd.
Hoe je er mee omgaat is natuurlijk wel heel persoonlijk. Maar nogmaals hou je voor dat het zal minderen. Ook de sufheid zal verdwijnen. Complimenteer je zelf voor elke dag dat je het weet vol te houden. Je maagdarm is ook uit balans, waarschijnlijk heb je ook wat minder eetlust.Na een paar weken merk je er echt niets meer van. Behalve uiteraard dat je onzekerheden enzovoort afnemen en verdwijnen.Zeker in het begin geen alcohol erbij nemen. Later is een enkel glas heus geen ramp. Vitamines totaal geen probleem. Autolessen zou ik een paar weken mee wachten. Je ritme is na de start met fluox toch wat uit balans. Ik verbaas me dat je instructeur hier ervaring mee heeft. En natuurlijk haal je je rijbewijs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de sufheid verdwijnt ook?
Op heel veel websites staat dat je er suf van kan worden, maar je er later aan wend, maar het is nog wel aanwezig, zeiden ze. En is het echt zo'n probleem om auto te rijden?
Dat zou ik wel heel jammer vinden, maar dan moet ik het ook gauw afzeggen.
Alhoewel mijn ouders daar niet blij mee zullen zijn, want zij zullen niet geloven dat het medicijn nu al wat kan doen.
Ik ook niet trouwens, maar 10mg (3 keer ingenomen tot nu toe) heeft dus wel degelijk effect?
Omdat het medicijn volgens mij tot en met 80mg bestaat?
Waardoor 10mg heel weinig klinkt, maar eigenlijk al veels te veel om me bang voor te maken. Ik weet het niet.
Ik heb het tot nu toe wel al 3 keer ingenomen (alhoewel ik soms wel stiekem wat wegspoelde om mezelf gerust te stellen), maar ik ben er nog heel onzeker over.
Ik hoef maar iets te voelen of ik denk al weer dat ik dood ga of iets dergelijks. Maar het is ook moeilijk te accepteren..
Ik ben best eigenwijs en geloof niet meteen alles, tenminste niet over dingen waar ik me eerst enorm bang voor heb gemaakt. Ik ben gewoon enorm bang en vooral ook dat ik nooit gauw weer kan rijles nemen of iets dergelijks.
Ik ben zo bang om een ander persoon te worden. De oude ik voelde enorm vertrouwd, behalve wanneer iets gebeurde, maar ook niet goed.
Maar toch.. Hier voel ik me ook niet goed bij, enorm onzeker in ieder geval. Maar ja.. Wanneer ik dan besef van "wat is er nog naast medicatie", dan geeft me dat nog minder hoop en neem ik uiteindelijk toch het medicijn. Maar nu doe ik het ook meer om m'n ouders en iedereen gerust te stellen.
Ik loop soms echt te bibberen van de angst, maar als ik het daarover heb dan zegt iedereen weer dat ik me alles inbeeld en me aanstel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dus de sufheid verdwijnt ook?" Zeker wel.
Op heel veel websites staat dat je er suf van kan worden, maar je er later aan wend, maar het is nog wel aanwezig."Ga gewoon eerst eens op je eigen ervaring af na een paar weken. "En is het echt zo’n probleem om auto te rijden?" Als je twijfelt aan je reactievermogen zou het dom zijn om risico te lopen. En je pa en ma hebben gelijk dat het medicijn nog niet werkt (op je stemming) maar de bijwerkingen wel! "10 mg (3 keer ingenomen tot nu toe) heeft dus wel degelijk effect? "
Nog niet op je stemming. Het is hardstikke belangrijk om het steeds op het zelfde tijdstip in te nemen. Je bouwt een soort constant gehalte op in je lichaam een zogenaamde bloedspiegel.
Je start altijd met een lage dosering en soms wordt het na enige weken wat verhoogd. De dosering is sterk individueel bepaald
Als je het doorzettingsvermogen hebt om te starten (in jouw geval door te gaan) doe het dan goed en neem het niet half in of zo.(half wegspoelen)
Het duurt dan nog langer voor je er aan gaat wennen. Gelukkig dat je niet alles direct gelooft en "eigenwijs" kritisch bent.
Dat is in zijn algemeenheid best een goede levenshouding.
Maar weet dat "men" je ouders, behandelaar enzovoort, het beste met je voor hebben.
Deze leeftijd is gewoon waardeloos omdat er 500.000 dingen tegelijk plaatsvinden. Je ben nog niet klaar met de eerste problemen weg te helpen of de volgende dienen zich aan. Too hot to handle.
Maar het gaat over en het is toch maar ff geweldig dat er wetenschappers zijn die de stof serotonine hebben ontdekt.
Ooit wisten ze niet van het bestaan van neurotransmitters.
Toch fantastisch om te weten dat er een fysieke verklaring is voor de onzekerheden? En je wordt inderdaad wat anders, natuurlijk en dat wil je toch ook? Anders zou je niets hoeven te doen. Maar je blijft dezelfde met al je unieke karaktereigenschappen maar je kunt de zaken veel beter handelen.
Ik durfde de (best wel hoge) brug weer over te fietsen zonder akelige gedachten. In een groep durfde ik zowaar het woord te nemen en toen ik dat soort zaken weer kon hanteren mocht het medicijn weer langzaam afgebouwd worden. Vertrouw op de mensen om je heen maar laat ze niet zeggen dat je zaken inbeeld of dat je je aanstelt. Dat is niet zo. Het is jouw lichaam en wat de oorzaak ook is; jij voelt het zo.
Dus: doorzetten!
Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
(Doch dat nooit op komt dagen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Ik zal niet veel meer vragen, want natuurlijk blijft de angst er wel, maar ik ben wel heel blij met al deze gerust stellende reacties. De reden dat ik soms wat wegspoel is omdat ik niet zeker weet of ik dit aankan/aandurf, maar ook omdat ik hoop om dan minder last van bijwerkingen kan hebben.
Maar ik geloof best dat het daardoor voor geen meter werkt. Vandaag was ik net als gister best wel lui, ook al heb ik genoeg geslapen.
En was ik weer depressief en negatief, maar het is maar de vraag waar dat van komt. Wat is het verschil tussen moe/lui worden en sufheid? Zal ik de rijles van donderdag dan afzeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sufheid is als je je niet meer kunt concentreren, sufheid is als je een glas water drinkt dat het langs je mond loopt, Sufheid is als je nauwelijks kunt zeggen hoe laat het is. Als je suf ben kun je nauwelijks de concentratie opbrengen om te mailen. Moe ben je na inspanning en lui ben je gewoon omdat het gewoon erg lekker is om is even iets niets te moeten doen anders dan een game of de TV.
Als je last hebt van het eerste moet je niet rijden donderdag.
Als je daar geen last van hebt probeer je het toch gewoon?
Die instructeur kan tenslotte ingrijpen als het niet goed gaat.
Trouwens je kan denk ik moeilijk deze komende dagen afzeggen.
(en zo goedkoop zijn de lessen nou ook weer niet) ff iets heel anders:
Kan jij mij zeggen wat het verschil is tussen dropbox en iCloud?
Ik heb Icloud op mijn iPad maar weet niet welke betrouwbaarder is of meest gebruikt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zo extreem heb ik de sufheid niet.
Ik heb meer dat ik best moe steeds ben, steeds moet gapen en me ja ietswat moe voel, ook al heb ik die dag nog niets ondernomen en genoeg wel heb geslapen.
Maar ik kan me nog wel gewoon concentreren hoewel ik soms misschien wel wat vergeet, maar dat kan gewoon normaal zijn. Dropbox ben je vrijer, daar kun je alles opgooien wat je maar wilt.
Met iCloud kan dat niet. Het hangt ervan af wat u ermee wilt doen.
iCloud is handig om contacten te behouden (synchroniseren) en agenda etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicijnen hoeven geen probleem met rijden te zijn. Denk wel aan je eigen verklaring bij het CBR, het kan, na insturen, 6 weken duren voordat je bericht krijgt, dan heb je het risico dat je nog naar een psychiater moet, dan weer een paar weken wachten en dan weet je pas of je mag afrijden of niet. Over het algemeen zullen ze niet moeilijk doen over zo weinig medicatie, maar ik zou vroeg beginnen met dit allemaal te regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de hulp. Bij hoeveel mg van medicijnen kan het wel een probleem zijn? En is het nog gelukt met iCloud of Dropbox?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, dacht dat "darius" zelf antwoordde ;p vergeet die laatste zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey hoi!
Hoe was je rijles.?
geen zorgen de hoeveelheid is individueel en het is niet zo dat hoe hoger de dosis hoe meer bijwerkingen.
Meestal start je met 20 en soms na enkele weken meer tot soms wel 60 mg of meer. Ik had 40. Als je op de dag wat suffer ben mag je het ook wel in de avond innemen. De dufheid verdwijnt na week of 3 dus je kan zonder zorgen afrijden en ik vraag mij af of je tijdelijke medicijnen wel moet vermelden op het aanvraagformulier v h CBR... Ik had zelf ook al voorkeur voor Dropbox. Ik werk met verschillende pc's iPad / phone. Het betreft voornamelijk documenten die ik wil ophalen en sommige met anderen wil delen. Hou je goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijles had ik geannuleerd.
Ik was gewoon zó bang ervoor dat ik er nieteens zin meer in had.
Ik moet binnekort maar weereen nieuwe les plannen.