Melatonine is een hormoon. Het wordt door de pijnappelklier in de hersenen gemaakt. De afgifte komt 's avonds op gang. Onder invloed van licht wordt de melatonineafgifte weer minder. Men denkt dat melatonine iets met het bioritme van de mens heeft te maken.

Artsen schrijven producten met melatonine voor bij bepaalde vormen van slapeloosheid. Het wordt gebruikt bij inslaapstoornissen bij:
- mensen met een verstoord dag- en nachtritme, zoals kan optreden bij reizen (jetlag) of ploegendienst;
- kinderen die door bepaalde psychische aandoeningen (hyperactiviteit) of door bepaalde geneesmiddelen, zoals methylfenidaat (Ritalin en Concerta) niet goed kunnen inslapen;
- ouderen;
- blinde mensen;
- het afbouwen van slaapmiddelengebruik.

Als melatonine wordt ingenomen op het moment dat de natuurlijke melatonineafgifte nog niet op gang is, kan het de tijd tot het in slaap vallen verkorten.

Melatonine wordt ook gebruikt als slaapmiddel om de kwaliteit van het slapen te verbeteren.
Amadea
10 jaar geleden
Slaapdeskundige Hamburger (Voorzitter van de Nederlandse vereniging voor Slaap en Waak Onderzoek en hoofd van het Amsterdam WaakSlaapCentrum in het Slotervaartziekenhuis en Boerhaave Medisch Centrum): "De eerste keer dat je melatonine slikt kan het een slaapwekkend effect hebben. Mensen kunnen daarom denken dat het werkt om melatonine vlak voor het slapengaan in te nemen maar in werkelijkheid schuiven ze de biologische klok juist op en vallen ze nog moeilijker in slaap. De volgende keer dat ze het slikken merken ze waarschijnlijk al minder effect en gaan daarom meer slikken. Hierdoor raakt de biologische klok alleen maar in de war."

Over de gevolgen van langdurig melatoninegebruik is weinig bekend, omdat het middel pas een jaar of zeven op grote schaal wordt geslikt. Het grootste experiment in de wereld is het Amerikaanse experiment: daar slikken tientallen miljoenen mensen al jaren melatonine. Een uitgebreide proef met 1400 vrouwen die langer dan vier jaar hoge doseringen melatonine slikten, leverde weinig aanwijzingen op voor bijwerkingen. Maar andere onderzoekers wijzen op het risico van slapeloosheid, nachtmerries, verwardheid en hoofdpijn na hoge doses. Behalve de dosis is ook het tijdstip van inname van belang: neem een preparaat met melatonine nooit overdag in, tenzij uw arts dit adviseert. Een hogere melatoninespiegel overdag zou de biologische klok kunnen verstoren. Bovendien kan uw reactiesnelheid afnemen.

Je kunt beter geen melatonine gebruiken als je:
· steroide middelen gebruikt zoals cortisol en dexamethason. Melatonine zou de werking van deze medicijnen teniet kunnen doen.
· in verwachting wilt raken. Doses van meer dan 10 mg kunnen bij sommige vrouwen de eisprong verhinderen.
· zwanger bent. Melatonine is niet getest op zwangere vrouwen. De risico's zijn daarom onbekend.
· borstvoeding geeft. Kleine hoeveelheden melatonine worden via de moedermelk doorgegeven.
· psychiatrische patient bent. Het overdag toedienen van hoge doses melatonine kan de symptomen verergeren.
· ernstige allergieen of auto-immuunziekten hebt zoals reumatoide artritis.
Melatonine stimuleert het immuunsysteem en zou een allergische reactie of een auto-immuunreactie kunnen verergeren. Ook kinderen kun je beter geen melatonine geven. De meeste kinderen hebben van nature een hoge melatoninespiegel.
SimonV
10 jaar geleden
Melatonine, gekend als het 'slaaphormoon' is verantwoordelijk voor het regelen van het circadiaan ritme of het biologisch ritme en helpt om te slapen. Enkele wetenschappelijke gepubliceerde studies tonen aan dat melatoninesupplementen de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen verminderen, en je dus rapper slaapt. Zodoende wordt het aantal uren slaap per nacht verhoogd. Tenslotte hebben de supplementen ook een gunstige invloed op je aandacht en concentratie tijdens de dag.