Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan ik het rebound effect van mijn adhd medicatie verminderen zonder (de tijdstippen van) de dosering te veranderen?

Ik gebruik dexamfetamine voor mijn adhd. Ik gebruikte het eerst in een vast ritme maar ik merkte dat ik daarvoor steeds meer moest gebruiken om er profijt van te kunnen maken en ik kan erg moeilijk erecties krijgen als ik het heb gebruikt en er zijn nog meer bijwerkingen waar ik last van heb. Deze bijwerkingen worden natuurlijk minder als ik het regelmatig en op een vast ritme gebruik maar dan word de positieve werking juist minder dus ik heb besloten om het alleen te nemen als ik voor toetsen moet leren (met overleg met de psychiater). Alleen nu begin ik steeds vaker last te krijgen van het rebound-effect; als het is uitgewerkt kom ik in een dip terecht en ik ben al depressief (ik gebruik daarvoor citalopram). Dan voel ik me dus slecht, ben ik erg prikkelbaar, voel ik me leeg en nogsteeds last van bijwerkingen. Zijn er dus dingen die kunnen helpen om dit rebound-effect te verminderen zonder eigenlijk de dosering en de tijdstippen aan te passen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hooguit wat kleine dingen, denk ik. Voor een groot effect zul je vrees ik toch de dosering (lager zodat het rebound-effect wat minder sterk is - maar het effect van het middel ook, of hoger zodat het nét wat langer doorwerkt) of de tijdstippen (bijvoorbeeld toch weer vaker nemen zodat je de rebound wat omzeilt, of het juist minder vaak nemen) moeten aanpassen. Een andere optie is een ander middel te proberen, heb je dat al besproken met je psychiater? Methylfenidaat (ritalin) is een ander veelgebruikt middel, dat ook verkrijgbaar is in een langwerkende variant zodat je minder snel last krijgt van rebound. Dexamfetamine en methylfenidaat lijkt erg veel op elkaar en heeft een vergelijkbare werking en bijwerkingenprofiel, maar toch verschilt zowel de werking als de bijwerkingen iets van elkaar, zeker bij de individuele patiënt. Het zou dus kunnen dat je daar minder bijwerkingen van hebt. Ook Strattera is nog een mogelijkheid, en afhankelijk van wat je belangrijkste klacht is bij ADHD, is er (vooral in de off-label sfeer) nog wel meer mogelijk. En er zijn natuurlijk niet-medicamenteuze opties, zoals trainingen of meer begeleiding waardoor je soms ook je functioneren kunt verbeteren. Misschien helpt het je wel om ervoor te zorgen dat je op het moment dat je rebound-effecten verwacht, wat afleiding hebt. Dat zijn maar kleine dingen hoor, maar meestal is een dip lang zo diep niet als je lekker bezig bent. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten rond die tijd of op een andere manier actief bezig gaan, of in elk geval iets doen wat je echt leuk vindt en wat afleiding geeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100