Wanneer kan ik beginnen met doxycycline kuur?

Hallo,

Vanwege acne op mijn gezicht en rug heb ik het medicijn doxycycline voorgeschreven gekregen. In de bijsluiter staat dat dit medicijn overgevoeligheid voor zon veroorzaakt. Nu vraag ik mij daarom af of ik vandaag al kan beginnen met die kuur of dat het slimmer is om te wachten tot de herfst/winter, aangezien de zon dan minder aanwezig is. Iemand advies?

Alvast bedankt!
Robert

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Het is niet de bedoeling dat je je teveel blootstelt aan de zon, net als bij andere antibiotica. dus als je van plan bent naar de zonnenbank te gaan vandaag of naar het strand zou ik even wachten. En anders kun je gewoon naar buiten hoor. Om het veilig te spelen kun je een petje opzetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even voro de duidelijkheid:

Als je morgen begint en het is over een week mooi weer kun je ook niet ineens stoppen. Het is een waarschuwing. Je kan er bijvoorbeeld lichte pigmentvlekjes van krijgen als je jezelf te lang blootstelt aan de zon.

Je kan wel gewopon naar buiten en je hoeft je niet op te sluiten. Zorg gewoon ervoor dat je de scahuw opzioekt als je buiten bent en niet direct in de zon gaat staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slik al 2 maanden antibiotica en niemand heeft mij iets gezegd over uit de zon blijven. Ik merk wel als het erg warm is, dat ik dan na een kwartiertje vanzelf uit de zon ga, maar verder heb ik helemaal nergens last van. Dus Robert, begin zo snel mogelijk met de kuur, des te eerder ben je van je puistjes af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, ik begreep uit het antwoord van Yvke dat het gold voor alle soorten antibiotica. Ik slik inderdaad andere middelen. Misschien is het één van de vele opmerkingen in de bijsluiter, die op de meeste gebruikers helemaal niet van toepassing zijn: 1 op de 10.000?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Jazzz. Ik ben al bijna klaar met mijn abkuurtje. Ik hoef nog maar tot 4 oktober. Officieel mag ik geen alcohol drinken, maar heel af en toe neem ik toch gezellig een glaasje wijn. Er is al zoveel dat ik niet weg krijg, vanwege het brok in mijn keel en de steen op mijn maag door de abkuur.
Het gaat erom dat je niet te lang in de zon gaat zitten. Normaal over straat lopen is geen probleem. Je kan nu gewoon starten, en het medicijn innemen zoals het staat aangegeven.