Moet je nuchter zijn bij insuline injectie?

Mag je eerst ontbijten en daarna insuline spuiten of moet je wachten met eten tot de insuline is gespoten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.4K

Antwoorden (2)

Dat hangt af van de soort insuline die gebruikt wordt.
- Snelwerkende insulineanalogen.
Deze werken al heel snel na de injectie. Dat betekent dus dat je niet hoeft te wachten tussen de injectie en het eten van een maaltijd - sterker nog, je moet juist vlak voor de maaltijd injecteren. Het effect blijft 3 tot 5 uur aan en dat is lang genoeg om je bloedsuikerspiegel na een maaltijd te controleren.
- Kortwerkende insuline.
Wordt ook wel oplosbaar of gewone insuline genoemd. Het werkt binnen een paar minuten na injectie, is het meest actief na 1 tot 3 uur en blijft tot ongeveer 8 uur actief. Wie kortwerkende insuline gebruikt moet binnen 30 minuten na de injectie eten.
- Langwerkende insuline.
NPH, Lente en Ultralente zijn voorbeelden van langwerkende insulines. Gezonde mensen maken tijdens de nacht en tussen de maaltijden door een beetje insuline. Als je dit patroon zo effectief mogelijk na wilt bootsen, moet je een lage concentratie insuline in je bloedbaan zien te krijgen om de bloedsuikerspiegel tussen doses van kortwerkende insulines te controleren. Dat kan door langwerkende insuline te gebruiken voor het ontbijt, voor het avondeten of voor het slapengaan.
- Voorgemengde insuline.
Dat is een vooraf gemaakte mix van oplosbaar en NPH insulines. Deze insulinevormen kunnen in verschillende verhoudingen gemengd worden. Wie twee keer per dag insuline gebruikt, gebruikt waarschijnlijk voorgemengd insuline. Waarschijnlijk neemt die persoon dan 2/3 van de dosis bij het ontbijt en 1/3 bij het avondeten.
Amadea
10 jaar geleden
Normaliter spuit je vóór de maaltijd, maar bij sommige snelwerkende insulines mag je ook tijdens en zelfs na de maaltijd spuiten.
Dit geldt dus ook bij het ontbijt.
Zels gebruik ik de Novo Rapid Flexpen en daar is dat bij mogelijk.