Waarom mag ze geen vitamine gaan slikken ?

Een hoogbejaarde kennis van mij is erg moe en vroeg aan de dokter of ze vitamine mocht gaan slikken maar de dokter antwoordde dat dit eerst uitgezocht moest worden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt niet zomaar vitamines gaan slikken.
Moeheid kan echt veel verschillende oorzaken hebben, het is goed van de dokter dat hij dit eerst helemaal uit gaat zoeken voordat er iets voorgeschreven word.

Van bepaalde vitamines kun je ook een overdosis krijgen, en als je voedingspatroon gezond is, heb je helemaal geen pillen nodig.

Waarschijnlijk word er eerst gekeken naar bloeddruk, hart, eventueel bloed prikken om daar de waardes van te bekijken.
Als daar niks uitkomt, kan er nog gekeken worden naar het voedingspatroon (doorverwijzing naar dietist). Soms zijn de problemen al opgelost door iets anders te gaan eten.

En als echt blijkt dat de vermoeidheid komt doordat ze een bepaalde vitamine niet goed kan opnemen (vitamine B komt nog wel eens voor), dan kunnen er specifieke maatregelen genomen worden daarvoor.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
+ Wat ook meetelt is de geestelijke toestand van die kennis. Als ze vergeetachtig is, kan ze niet zomaar ergens vitamines halen, maar moeten die bijvoorbeeld in zo'n "week-doosje" worden gedaan - zo'n doosje met een apart vakje voor maandagochtend, maandagmiddag, maandagavond, enzovoort voor de overige dagen van de week.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ook goed argument!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ook dan is er nog vaak een tweede persoon nodigom het doosje te vullen en haar de vitamientjes te laten innemen, want als je (erg) vergeetachtig bent, komt daar ook niets van terecht.
Cryofiel
10 jaar geleden
Daarom wordt dit altijd gedaan door de verzorgers (indien ze in een tehuis woont, of indien ze minimaal eens per week een begeleider op bezoek krijgt).

Andere antwoorden (2)

Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Er kan sprake zijn van een ernstige ziekte en dan zijn vitamines geen medicijn. De dokter zal bloedonderzoek laten doen en daarna verder zien. Sommige vitamines, zeker in hoge doses, zijn ronduit gevaarlijk voor een senior. Er zijn vitamines die je uitplast zodat ze geen schade aanrichten maar er zijn er ook bij die opstapelen of een kalkoverschot veroorzaken en zo nog een en ander. In tegenstelling tot wat de leek denkt, zijn vitamines niet een soort gezonde snoepjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vitamine onderzoek zou ik door een alternatief therapeut laten doen, het gebeurd veel dat uit een 'gewoon' bloedonderzoek niks raars komt, maar dat er dus wel degelijk tekorten zijn. De richtlijnen zijn hiervoor verschillend en ik weet dat ik hier commentaar op krijg, maar de keuze is aan de mensen zelf.