Dafalgan is een preparaat van paracetamol, het middel dat wereldwijd het meest gebruikt wordt als pijnstiller. Er bestaan verschillende preparaten van paracetamol maar Dafalgan is het meest gebruikte. Hoewel een pijnstiller vaak onschuldig lijkt is het toch aangeraden kennis te nemen met de nodige instructies hier omtrent. Uiteindelijk blijft ook Dafalgan een medicijn dat verslavend kan werken. Als je het een keertje neemt gebeurt er niets maar onnodig medicijn gebruik is gewoon niet verstandig het is en het blijven chemicaliën die je inneemt deze zijn niet bedoelt om te worden opgenomen in het menselijk lichaam zonder reden.
10 jaar geleden
kan een negatieve uitwerking hebben op de lever,zij het minemaal:
Zelfs bij een minimale dosis van vier gram per dag zouden patiënten al ernstige leverschade kunnen oplopen. En neemt iemand een dubbele dosis Paracetamol, dan kan dat leiden tot leverfalen.
fremar
10 jaar geleden
Dafalgan is paracetamol. Als je als volwassene 1 paracetamolletje van 500 mg (standaarddosis van een tablet paracetamol) inneemt zonder reden dan is de kans meer dan 99% dat je daar niks van merkt. In zeer zeldzame gevallen treden bijwerkingen op met paracetamol (bijvoorbeeld overgevoeligheidsreacties). Leverbeschadiging treedt eigenlijk alleen op als je hoge doses inneemt (vanaf 6 g) of als je langdurig de maximale dosering van 4 g per dag gebruikt.