Waarom zo weinig of geen informatie over het medicijn Forsteo tegen botontkalking??

Ik heb anderhalf jaar lang dagelijks
zelf Forsteo tegen botontkalking ingespoten . Wie kan mij meer vertellen over dit medicijn. Ik kan maar niet in contact komen met mensen die dit medicijn ook hebben
gebruikt en wat hun ervaring is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Forsteo is de merknaam van het medicijn teriparatide. Teriparatide is gelijk aan het actieve gedeelte van het natuurlijk in het lichaam voorkomende bijschildklierhormoon (parathyroïdhormoon, PTH). Teriparatide stimuleert botvorming door osteoblasten (cellen die botweefsel maken) te activeren en hun aantal te verhogen. Het verhoogt ook de hoeveelheid calcium in het bloed door effecten op de darmen en nieren.

Bij vrouwen na de menopauze met botontkalking is in onderzoek een toename van de botdichtheid gevonden. Het risico op wervelbreuken en niet-wervelbreuken was verlaagd. Het risico op heupfracturen was niet verlaagd.
Bij vrouwen voor de menopauze met botontkalking is met Forsteo een toename van de botdichtheid gevonden, maar niet minder breuken.
Hetzelfde is gevonden bij mannen met botontkalking.

Een behandelschema met Forsteo duurt maximaal 24 maanden en moet daarna niet herhaald worden omdat de effectiviteit en veiligheid van teriparatide bij gebruik langer dan 24 maanden niet bekend zijn.

Nadelen van Forsteo zijn de subcutane toediening (toediening per injectie in de huid) en de relatief hoge prijs.
Het wordt daarom alleen gebruikt als met andere middelen niet kan worden uitgekomen en er sprake is van ernstige botontkalking met meerdere botbreuken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Galenicus heeft mij veel informatie kunnen geven

Andere antwoorden (1)

Het is een dure behandeling die maximaal 24 maanden vergoed wordt.
Je moet leren jezelf te injecteren.
Om een weekend uit of op vakantie te gaan moet je een koeltas meenemen want de spuit moet koel bewaard worden. Mag niet meer gebruikt worden wanneer het te warm geworden is.

Het heeft bijwerkingen zoals misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid, buikpijn, opgeblazen buik, last van de blaas, urineverlies, hartkloppingen, slecht slapen en vermoeidheid, onrustige benen, pijn in de ledematen, kramp in de vingers, transpireren ’s nachts, kortademig en huidirritatie.
Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar voor sommige mensen wordt de kwaliteit van leven hierdoor ernstig beïnvloed.

Dat zijn zo al aardig wat redenen waarom artsen het niet algemeen aanbevelen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Amadea. Ik heb voor 3 jaar terug dit medicijn gekregen van de internist en heb gelukkig deze bijwerkingen niet gehad. Maar hoe weet je nu of je na de therapie nieuw bot hebt aangemaakt.
Amadea
10 jaar geleden
Van de werking merk je zelf niets. Maar je kunt er van op aan minder kans op botbreuken te hebben.
Forsteo stimuleert de opname van calcium uit de darm, en de vorming van nieuwe botcellen. Door het samen met een voldoende hoeveelheid calcium (kalk) en vitamine D te gebruiken worden je botten sterker.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Forsteo.aspx?mId=10704&rId=2148