Wat is de sterkste pijnstiller?

Ik heb van de dokter tramadol gekregen, dit is al een best zware pijnstiller.

Maar wat is nu de zwaarste pijnstiller?

(Mag in pil-vorm vloeibaar etc.. etc. Zijn)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.5K

Antwoorden (8)

Wil je echt de sterkste pijnstillers gebruiken dan zou ik vragen naar oxycodon, fentanyl en buprenorfine) dat zijn opioïden. Het zijn de sterkste pijnstillers die beschikbaar zijn en worden alleen bij hevige pijn gebruikt. Ze worden meestal in de vorm van een tablet, huidpleister, zetpil of injectie gegeven. Ze worden alleen op voorschrift verstrekt. Zolang je deze pijnstillers gebruikt, houdt je arts de dosis en je reactie op het medicijn scherp in de gaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okidoki ;)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De zwaarste is Dilaudid. Genaamd Palladone genaamd Hydromorphone
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De zwaarste is Dilaudid. Genaamd Palladone genaamd Hydromorphone
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
NSAID is wel degelijk een sterkere pijnstiller dan paracetamol. Dus dat klopt niet helemaal. Bovendien heeft een NSAID een koortsremmende werking. dus:
1) paracetamol
2) NSAID
3) de combinatie van paracetamol en NSAID
4) paracetamol met codeïne
5) 8 tabletten paracetamol met maximaal 2400 mg NSAID per dag
6) Tramadol (opiaat)
7) Morfine, oxicodon of een ander gelijkwaardige pijnstiller.
diacetylmorfine werkt, naar het schijnt, zeer effectief
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Durogesic is een van de sterkste pijnstillers. Dat zijn klevers voor op de huid en die geven naargelang hun sterkte 12, 25, 50, 75 of 100 µg/uur een pijnstillend middel (morfine) af gedurende 4 dagen.
Soms worden zelfs meerdere stickers gezet bij mensen die bv terminaal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dilaudid ook genaamd als palladone hydromorphone is het zwaarst
Pijnbestrijding wordt gedaan in verschillende stappen.

Daarbij wordt bij pijnbestrijding gewerkt volgens de WHO-pijnladder.
* De eerste stap is paracetamol of een NSAID, zoals ibuprofen.
* De volgende stap is het combineren van het middel van stap 1 met een zwak opioïd als codeïne of Tramadol. Een bekend product is ParaCod (paracetamol en codeïne in één tablet).
* De derde stap is het gebruik van sterkwerkende opioïden als morfine en fentanyl ("morfine-pleisters").
* In uitzichtloze situaties bij mensen met zeer veel pijn (terminale kankerpatiënten) is de laatste stap continue, intraveneuze toediening van sterke opïoiden, meestal morfine, met behulp van een morfinepomp.

Bij chronische pijnklachten worden pijnstillers vaak gecombineerd met een toevoeging als amitriptyline (een TCA) of carbamazepine (een anti-epilepticum); stoffen die sterk werken op het centrale zenuwstelsel.

Nu kun je hier allerlei merknamen als antwoord krijgen,
maar vaak komen die neer op vormen in de vierde stap van de genoemde ladder.
Het gaat niet om merken, het gaat om werkzame stoffen.

Mijn man slikt grote doses paracetamol en ibuprofen en codeïne.
Stap 2 dus.
Hij zou best naar stap 3 mogen, maar het is altijd een afweging: de mate van pijn en de helderheid van hoofd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik zelf Tramadol en Lyrica als pijnbestrijding voor mijn rug hernia deze zijn in combi best effectief maar zoals verteld zijn er buiten deze 2 nog veel zwaardere pijnstillers 2 jaar geleden ontving ik na mijn operatie voor gedurende 48 uur een morfine pomp voor de operatiepijn voor niet terminale patienten is morfine based pijnstilling wel ongeveer aan de top van heftige pijnstillers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groep van matig tot zeer sterk werkzame pijnstillers (= analgetica) die hun pijnstillende (= analgetische werking) via het centrale zenuwstelsel uitoefenen. Alle opioïden zijn oorspronkelijk afgeleid van opium uit papaver (Papaver somniferum), dat al duizenden jaren als pijnstiller wordt gebruikt. De bekendste opioïde pijnstiller is morfine.

Sterke of opioïde pijnstillers worden onderverdeeld in:
- opiaat-agonisten, waaronder de opium-alkaloïden (o.a. morfine en codeïne) en synthetische opiaat-agonisten (o.a.methadon en fentanyl)
- partiële opiaat-agonisten/antagonisten, zoals nalbufine en pentazocine.

Sterke pijnstillers

Zowel patiënten als artsen zijn soms terughoudend om een beroep te doen op deze sterke pijnstillers omwille van de vrees voor verslaving of versuffing. Nochtans toont klinische ervaring aan dat het “juiste” gebruik van sterke pijnstillers bij heel wat patiënten de levenskwaliteit verbetert, waardoor zowel sociale als professionele reïntegratie mogelijk wordt. Uit onderzoek blijkt tevens dat bij de juiste selectie van de patiënten door de behandelende arts het gevaar voor verslaving duidelijk kleiner is. Meestal is bij deze patiënten een verhoging van de dosering helemaal niet noodzakelijk, zelfs niet na jaren behandeling. Soms kan men na enige tijd zelfs overgaan op minder sterke pijnstillers. Het is belangrijk dat men de keuze van de pijnstiller hierbij aanpast aan de pijnintensiteit. In geval van ernstige chronische pijn mag men een patiënt geen sterke pijnstillers ontzeggen.

Sterke pijnstillers worden op verschillende manieren toegediend:
Tabletten: kortwerkende of traagwerkende tabletten dienen dagelijks ingenomen te worden.
Spuitjes: deze kunnen worden gebruikt bij patiënten met slikproblemen.
De pijnpomp: de medicatie wordt via een pompsysteem rechtstreeks in het lichaam ingespoten. Sommige van die pijnpompen moeten worden geplaatst door een specialist in een pijncentrum.
Pijnpleisters: De toedieningsvorm is via een pijnpleister. Zo’n pleister is transparant en zit als een tweede huid. Je voelt hem niet, je ziet hem nauwelijks en je kan ermee douchen, baden of zwemmen. Het geneesmiddel sijpelt traag maar constant door een vlies uit de pleister en dringt via de huid in het lichaam binnen. Je vervangt de pleister om de drie dagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil er graag nog eentje aan toevoegen. Toen ik nl. zelf vanwege een zenuwontsteking in m'n been in het ziekenhuis lag, hielp zelfs morfine niet meer en toen zijn ze overgegaan op OxyContin. Het was de enige pijnstiller die nog enigszins hielp, maar kennelijk helpt geen enkele echt goed tegen zenuwontstekingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zwaarste is Dilaudid aka. Palladone aka. Hydromorphone