Is Paracetamol wel een pijnstiller? Of zit ik een placebo pil te slikken.

Mijn partner en ik voor de 2e keer een griep achter de rug. Regelmatig hebben we een paracetamolletje genomen maar we hebben op geen enkele manier effecten waargenomen. En waarom ligt het in de supermarkt voor een paar euro op een plek waar zelfs een kind van 10 bij kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Griep is een virusinfectie en deze gaat niet over door een pijnstiller. In feite is er geen enkel geneesmiddel tegen een virus. Soms wel vaccinaties vooraf, maar een geneesmiddel tegen griep is er niet. Er zijn wel koortsremmers zoals aspirine en in zekere mate ook paracetamol.
Paracetamol tegen griep is dus zinloos. Overigens is paracetamol een uitstekende pijnstiller, hij wordt zelfs gegeven vlak na een operatie om de operatiepijn te verlichten heb ik zelf ervaren.
Als paracetamol in een winkel op kinderooghoogte staat, is dat verkeerd. Klaag daarover bij de leiding van de zaak. Van paracetamol kun je doodgaan als je er genoeg van slikt. Daarom mogen ze niet meer in verpakkingen van 50 stuks worden verkocht, omdat die dosis al dodelijk is, zoals in Engeland al enkele keren is gebleken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Paracetamol is zeker een echte pijnstiller. Echter, mensen doen het vaak af met 'bij mij werkt het toch niet, paracetamol doet niks'. Het tegendeel is zeker waar. Zo is het dat je met een flinke dosis paracetamol jezelf van het leven kunt beroven (om dit te voorkomen zit er een braakmiddel in). Ook versterkt paracetamol de werking van andere medicamenten, bijvoorbeeld Morfine of Ibuprofen.

Dat je niets heb gemerkt kan aan de griep liggen, wanneer je flink ziek bent zijn er weinig pijnstillers die dan helpen.

'Paracetamol
De werkzame stof in Paracetamol is paracetamol.
Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.
Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn, artrose (versleten gewrichten), spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.
Pijn
Pijn is een alarmsignaal van het lichaam om aan te geven dat er sprake is van een verwonding.
Behandeling
In de meeste gevallen is paracetamol de veiligste manier om pijn te bestrijden. Het is te gebruiken bij veel soorten pijn, zoals kiespijn, hernia, rugpijn en pijn door verwondingen, operaties of ziekte.
Werking
Paracetamol verhindert dat het pijnsignaal aan de hersenen doorgegeven wordt.
Binnen een half uur na inname merkt u dat de pijn afneemt. Dit effect houdt drie tot zes uur aan.
De zetpillen werken iets minder snel, ongeveer binnen een uur. De werking van zetpillen houdt acht tot twaalf uur aan.
Een infuus werkt binnen vijf tot tien minuten. De werking van een infuus houdt vier tot zes uur aan.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de paracetamol tabletten zit de werkzame stof paracetamol, dat moet er echt in zitten, er worden in de winkels geen placebo's hiervan verkocht, paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend. Paracetamol is een zelfzorggeneesmiddel, dat ook bij supermarkten en tankstations verkocht mag worden. Eenvoudige medicijnen als paracetamol en middelen tegen hooikoorts en reisziekte zijn overal verkrijgbaar, maar medicijnen met meer risico op bijwerkingen blijven voorbehouden aan drogist en apotheek. De vrij verkrijgbare medicijnen mogen gewoon op de plank voor het grijpen liggen, maar de wat zwaardere medicijnen moeten achter de toonbank..
Ook de supermarkt moet aan de eisen voor verkoop zelfzorggeneesmiddelen voldoen, er moet iemand met het vakdiploma drogist of assistent drogist aanwezig zijn, die toezicht houdt op de verkoop.