Wordt esomeprazol wel vergoed als deze is voorgeschreven door een specialist?

Nu weet ik dat dit medicijn wordt vergoed als je het chronisch nodig hebt (langer dan een jaar geloof ik) en dat je het zelf moet betalen als de huisarts het voorschrijft.
Nu is mijn vraag, wordt het wel vergoed als de specialist (internist) ze voorschrijft?

Graag antwoord op de vraag, geen antwoorden als: informeren bij je zorgverzekering. Ik neem aan dat áls dit wel vergoed wordt met voorschrift van de specialist dat dit dan voor iedereen zo geldt.

Het is ook geen hoognodige rampvraag, gewoon een vraag om te kijken of iemand dit weet, zodat ik weet of ik geld moet meenemen/overmaken of niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ytje mijn man gebruikt Omeprazol Actavis. Ik ga iedere 3 maanden zijn 3 potjes halen. Dan hoef ik nooit meteen te betalen. De rekening gaat naar Ditzo, en die sturen bericht dat ik het alsnog moet betalen, en zij trekken het af van onze rekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wordt het alsnog niet vergoed haha, daar gaat het mij voornamelijk om ;) Bedankt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat weet ik :-) Ik gaf het alleen aan, omdat ik het idee kreeg dat je niet zeker wist of je geld mee moest nemen als je de medicijnen ging afhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh zo ja dat klopt, alleen ik had al een receptje voor iets, dus kon niet meer ''kiezen'' voor wat anders zeg maar. Ik heb het inmiddels (zelf betaald) en moet in het vervolg bij de internist aangeven dat zij er: chronisch op zet.
Bedankt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat moet ik ook nog steeds voor mijn man regelen, hij gebruikt het al 3 jaar, steeds €28,- per kwartaal.

Het beste antwoord

Je hebt een bepaalde code nodig van je specialist.
Zo ja krijg je het vergoed.
Dan is korter ook niet erg maar is wel de planning dat je langer als en jaar gaat gebruiken.

Ik heb dat ook met domperidon.
Specialist heeft een goedkeuring gegeven. Akkoord aan apotheek,
Dan hoef jij het niet meer te betalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, ik kom net van de apotheek af en ook die zegt dat de specialist dit er echt op moet zetten.
En aangezien het best duur is wil ik het graag vergoed krijgen. Domperidon heb ik ook gehad haha, nu niet meer nodig gelukkig, maar fijn dat ze het nu ook vergoeden.
Dankje voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt een vergoeding wanneer je langer dan een half jaar gaat gebruiken.
Ik Zou even contact opnemen met je specialist. Of ze het voor je het erop kunnen zetten. Ik had het ook gevraagd en waren super makkelijk.
Krabbel erop en waarom en klaar is Kees..
Weet niet wat het kost maar bij mij was het ook niet heel goedkoop als ik alles ging meerekenen.
Gewoon vragen anders assistent kan je vast helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13 euro voor 60 tabletten. En ik gebruik 2 tabletten per dag 2 weken lang, daarna 2 weken lang 1 tablet per dag. Ik zie de specialist binnenkort weer en ga dan ook vragen of ze dat er de volgende keer bij wilt schrijven. Ik heb het nu wel zelf afgerekend, want heb ze wel nodig haha. Maar voor de volgende keer komt het wel goed ;) Dankjewel

Andere antwoorden (1)

Je aanname dat áls het vergoed wordt, dit voor iedereen zou gelden, klopt niet.

In de eerste plaats: het maakt niet uit of een dergelijk middel wordt voorgeschreven door een specialist of door een huisarts. Sinds 2012 is de zorgverzekeringswet gewijzigd en worden maagzuurremmers alleen nog maar vergoed als je het langdurig (langer dan zes maanden) nodig hebt. Dit moet blijken uit het recept. Als de huisarts of specialist dus op het recept aangeeft dat het gaat om een middel waar je chronisch op aangewezen bent, krijg je het vergoed.

Uitzonderingen op deze regel:
-het eerste recept moet je altijd zelf betalen, ook als je het wel langdurig gaat gebruiken. Switch je naar een ander middel, dan zul je ook het eerste recept weer zelf moeten betalen.
-als je een maagzuurremmer gebruikt als onderdeel van combinatietherapie voor Helicobacter Pylori (een bacterie die je o.a. kwetsbaar maakt voor maagzweren) wordt het altijd vergoed.

Echter: die uitzonderingen hebben ook weer uitzonderingen. Bovenstaande geldt voor het basispakket, dus gaat over de wettelijke vergoeding voor elke verzekerde in Nederland. Maar sommige zorgverzekeraars vergoeden - bijvoorbeeld tot een bepaald bedrag - ook maagzuurremmers vanuit de aanvullende pakketten. Dat dekt dan zowel het kortdurend gebruik van maagzuurremmers wat dus niet vanuit het basispakket wordt vergoed, als dat eerste recept dat je zelf moet betalen bij langdurig gebruik. Daarnaast weet ik dat er in elk geval één zorgverzekeraar is die uit coulance toch dat eerste recept bij langdurig gebruik vergoed vanuit de basisverzekering. Het verschilt dus wel degelijk per zorgverzekeraar.

Overigens is esomeprazol wel echt één van de duurdere middelen. Er zijn genoeg middelen met dezelfde werking die een stuk goedkoper zijn. Zeker als je het niet vergoed krijgt, zou je je huisarts kunnen vragen of hij/zij je eventueel een ander (goedkoper) middel kan voorschrijven.