Waarom kauw je op een kauwtablet?

De meeste pillen en medicijnen slik je in 1 keer door. Wat is het nut van het kauwen bij sommige stoffen? Komen er dan werkzame stoffen bij elkaar ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
51.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen kunnen slecht pillen doorslikken. En kauwen kan bijna iedereen, dus mijn antwoord op je vraag is: voor het gemak.

Het beste antwoord

Het heeft meerdere functies. Voor veel mensen de belangrijkste: Je hoeft geen groot tablet in zijn geheel door te slikken, je kauwt er eerst op en slikt het daarna in kleine stukjes door, vaak heeft het ook een lekkere smaak (in ieder geval vele malen smakelijker dan als je een paracetamol tablet zou gaan kauwen). Een medicijn die in veel delen de maag in komt, wordt sneller en beter opgenomen, dan een hele tablet, daarom wordt een paracetamol bijvoorbeeld vaak ook opgelost, om een snellere werking te verkrijgen. Je moet het vergelijken met een schep suiker en een suikerklontje, een suikerklontje moet eerst uit elkaar vallen voordat het op kan lossen in de thee, een schep suiker kan direct beginnen met oplossen.
Het heeft dus niets te maken met werkzame stoffen die op een of andere manier bij elkaar komen, een kauwtablet is een toedieningsvorm, net als gewone tabletten, dranken en zetpillen. Elke toedieningsvorm heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Zo wordt een drankje ook beter opgenomen in je lichaam, maar kun je een drankje minder makkelijk meenemen dan een tablet, en is een drank minder lang houdbaar na openen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kauwtabletten zijn voornamelijk voor het gemak van de mens, omdat een kauwtablet nu eenmaal makkelijker is dan zo'n grote pil slikken. Bij sommige medicatie mag de afgifte pas na vertering plaatsvinden, en zulke pillen mag je dus absoluut niet kauwen. Bij anderen, zoals vitamines en bijv paracetamol maakt het niet uit, en kun je dus kauwen. Door het kauwen worden de stoffen gewoon iets eerder in je lichaam al opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden dat je erop moet kauwen is omdat je er san geen water bij hoeft te gebruiken.
Gemak dus. Je stopt het makkelijk in je tas en je zou ze k
Overal mee heen kunnen nemen. En het zijn vaak lekkere smaakjes dus is het ook wel lekker op op te kauwen.
Met het slikken van pillen hebben heel veel mensen moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus kauwen op pillen heeft dus volgens jou geen nut, maar alleen omdat mensen het willen?
Kijk het antwoord (1 boven jou). Dat is een zinnig antwoord.
Geef voor de volgende keer pas a.u.b. een antwoord als het niet op gokken neerkomt.