waarom is abilify zo duur?

Een kennis heeft een moeilijke periode gehad na het overlijden van haar man, ze kreeg abilify voorgeschreven, nu blijkt dat een doosje ongeveer tachtig euro kost, en daarmee haar eigen risico.
Waarom is dit medicijn zo duur en mag je verwachtten dat de gezondheidszorg je ervan op de hoogte stelt en een alternatief aanbeveelt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Van dit middel is het patent nog niet verlopen, wat betekent dat er (nog) geen generieke variant van op de markt is. De fabrikant die dit middel op de markt brengt, is daarom de enige fabrikant die dit middel levert. Merkmiddelen zijn altijd duurder; ook als er eenmaal generieke middelen op de markt komen (dus: middelen met dezelfde werkzame stof die door andere fabrikanten worden gemaakt) blijven de merkmiddelen duurder. Logisch ook, omdat de producent van het merkmiddel de onwikkelings-, onderzoeks- en marketingkosten heeft gehad. Vervalt het patent van een middel, dan gaan andere fabrikanten hetzelfde middel produceren tegen veel lagere kostprijs, en worden deze middelen ook tegen een lagere prijs op de markt gebracht. Volgens bron 1 vervalt het eerste patent binnenkort, maar fabrikanten hebben zo hun middelen om patenten te verlengen, dus het is niet zeker dat het middel op korte termijn ook generiek verkrijgbaar is.

Dan je vraag of men iemand hiervoor zou moeten waarschuwen: nee, dat lijkt mij niet. Het gaat om een middel dat gewoon vergoed wordt vanuit het basispakket dus het is enkel en alleen omdat uw buurvrouw haar eigen risico nog niet volledig heeft betaald voor dit jaar, dat zij op dit moment hier kosten aan heeft. Een goedkoper middel betaalt ze ook zelf tot het eigen risico voldaan is. Je mag aannemen dat mensen tegenwoordig wel weten dat bijna alle zorg buiten de consulten bij de huisarts onder het eigen risico valt. Een arts heeft daarbij geen idee of een patiënt al of niet dat eigen risico al betaald heeft. Dan zou bij elk voorschrift, elke verwijzing en elk herhaalrecept een arts moeten waarschuwen dat iemand hier misschien zelf voor moet betalen? Lijkt mij een beetje vergezocht. Voor middelen die buiten het basispakket vallen kan ik me nog voorstellen dat een arts dit noemt en hier rekening mee houdt, maar ook dat zal niet altijd mogelijk zijn: de wijze van vergoeding is een overeenkomst tussen de verzekeraar en de patiënt, de zorgverlener staat daarbuiten. Je kunt niet verwachten van een zorgverlener dat die weet welke verzekeraar een patiënt heeft, welk pakket is afgesloten én wat in welk pakket wel en niet vergoed wordt. Voor zorg buiten het basispakket zou hooguit de patiënt er op gewezen kunnen worden dat hun polisvoorwaarden na moeten kijken als ze willen weten of ze het vergoed krijgen.

Overigens is Abilify een antipsychoticum; mij lijkt dat er dan meer aan de hand is dan "een moeilijke periode".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitstekend antwoord ; eigenlijk niks aan toe te voegen. Vooral de laatste zin ;-)
Als reactie op Lies12, ik denk dat u niet bekend bent met Abilify. De patenten die nu nog moeten verlopen zijn patenten op de toedieningswijze. Onder andere zijn toedieningswijzen zoals injectie, of bruistablet individueel gepatenteert, om op die manier extra veel winst te kunnen maken. Maar de orale inname per reguliere tablet/capsule is al een paar jaar vrij op de "generieke" markt.

Ik gebruik nu al twee jaar Aripiprazol, het werkende bestanddeel van Abilify. Wat de Topic Starter aangeeft is bizar, maar waar. Voor het merk Abilify betaal je €450 per 30 pillen/capsules. Ikzelf kreeg de generieke variant van Abilify (Aripiprazol) bij mijn eigen apotheek voor €80,- per 30 capsules. Dat betekende dat ik na 4 maanden ineens een rekening kreeg van €360,- (eigen risico) van de zorgverzekeraar. Dit was dus twee jaar geleden. Het helpt ook niet dat je 2,5mg voorgeschreven krijgt, terwijl het kant en klare (generieke middel) pas bij 10mg begint, dus moet 2,5mg worden geprepareert in de Centrale Bereidings Apotheek. Hierdoor stijgt de prijs enorm. Want voor 10mg Aripiprazol betaal je €85 bij de apotheek, maar omdat 2,5mg speciaal op maat wordt gemaakt, betaal je alsnog €80,-.

Helaas is er niets aan te doen die woekerprijzen voor het generieke middel van Abilify, oftewel Aripiprazol hier in Nederland.

Sinds januari 2015 bestel ik Aripiprazole (Arip MT 5) van Torrent Pharmaceuticals uit India. Yup, je hoort het goed, tegen het advies van zowel de huisarts en de psychiater in, heb ik voor dezelfde €80,- een hele jaar vooraad kunnen aanschaffen uit India.

LET OP: Wees wel gewaarschuwd. Let altijd op met het kopen van medicijnen op het internet en/of uit het buitenland. Het is niet geadviseerd door de huisartsen en psychiaters. En je kunt niet weten welke stoffen ze er precies in hebben gedaan. Waarschuw ook je huisarts dat je medicijnen uit het buitenland besteld. Hij zal het niet adviseren, maar wettelijk kan hij je niet tegenhouden. Als je nare bijwerkingen merkt, altijd naar de huisarts gaan.

De directe effecten van de generieke Abilify uit Nederland (voor mij): Eerder wakker worden(meer alert), meer energie, minder honger, minder piekeren, etc.

Dezelfde effecten kon ik gelijk merken toen ik met het generieke Aripiprazole uit India begon. Een goed teken dus.

Minpunt: Geen iDeal/PayPal. Verzending duurt een maand.
Pluspunt: Goedkoop, Prepaid Creditcard van 3VCard mogelijk.
Tip: Wees voorzichtig en doorzoek alle recensies.
Ik kocht zelf bij: Offshore Cheap Meds