Waar kan je een klacht indienen als een apotheker een fout heeft gemaakt?

Een goede vriendin heeft voor haar epilepsie medicijnen gekregen. De apotheek bleek een twee keer zo hoge dosering te hebben gezet op het potje als de arts heeft voorgeschreven. Toen mijn vriendin meer aanvallen kreeg, dacht de arts dat ze te weinig kreeg en schreef een hogere dosering voor, maar door de verkeerde beschrijving op het etiket kreeg ze nu een drie keer zo hoge dosering.

Hierdoor kreeg ze last van veel bijwerkingen en vandaag kreeg de apotheker het pas door. Hij/Zij liet doorschemeren dat het vaker fout ging bij deze arts (handschrift), maar dat is eerder een bevestiging dat de apotheker fout zit dan een excuus. Medicijnen en dosis horen m.i. dubbel gecontroleerd te worden.

Wij vroegen ons af of er procedures zijn bij fouten om dit bijvoorbeeld te melden ergens.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfff, wat erg!!

Het beste antwoord

De klacht kan voorgelegd worden aan een onafhankelijke klachtenbemiddelaar. Deze is onpartijdig en zoekt samen met de patiënt naar een oplossing voor het probleem. Als de bemiddeling niet voldoende resultaat oplevert, kan de klacht ingediend worden bij de Klachtencommissie Openbare Apotheek.
Deze Klachtencommissie is onpartijdig en bestaat uit een voorzitter (jurist) en vier leden: twee leden namens patiënten (NPCF/Zorgbelang Nederland) en twee leden namens de apothekers (KNMP).

Ook is advies en ondersteuning van het regionale Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg mogelijk. De regionale Informatie- en Klachtenbureaus Gezondheidszorg (IKG) kunnen informatie geven over patiëntrechten en adviseren over wat met de klacht gedaan kan worden. Zij helpen ook bij het schrijven van een brief of geven ondersteuning bij een gesprek met de apotheker.

Wacht niet te lang met het indienen van de klacht. Achteraf wordt het steeds lastiger om precies te achterhalen wat er is gebeurd.

Hieronder staan de contactgegevens:
- Klachtenbemiddeling
telefoon: 06 22921649, e-mail: bemiddelingapotheken@xs4all.nl
- Klachtencommissie Openbare Apotheek
Postbus 1136, 1400 BC Bussum, telefoon: 035 - 697 52 61
- Informatie Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG)
De afdeling IKG van alle onafhankelijke Zorgbelangorganisaties is bereikbaar voor informatie, advies en ondersteuning bij vragen en klachten over de zorg. Zorgbelang is onafhankelijk van zorgverleners, zorginstellingen en zorgverzekeraars. E-mail: info@zorgbelang-nederland.nl, website: www.zorgbelang-nederland.nl
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Probeer de ombudsman