Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Antibiotica bij kind, meerdere malen voorgeschr. schadelijk?

Mijn zoontje van 6jr. is weer behoorlijk aan het hoesten. Sinds een wk of 5 zijn we weer aan het kwakkelen. Hoestdrankjes helpen niet echt, en hoest blijft te terug komen. Nu gaan we straks ff langs de huisarts, want hij heeft nu ook iets anders onder de leden.. buikpijn, spugen, diaree, hoofdpijn, maar het hoestje blijft, en 's nachts is het zo erg... (zijn hoofdeind ligt al hoger)

Maar ben bang dat de enige optie weer is, een kuurtje.

Mijn zoontje heeft in zijn eerste 2 levensjaren 7 kuurtjes gehad, voor zijn hoestjes en oren. Daarna nog een keer of 2 in de jaren erna..

Ik heb een van een ex collega gehoord dat het helemaal niet zo goed is, en dat het bij haar haar gebit erg heeft aangetast. Veel gaatjes e.d. Klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat klopt inderdaad. Antibiotica kan erg schadelijk zijn voor het gebit. Ik ken iemand die een groot deel van het melkgebit is verloren door antibioticagebruik, en het is nog de vraag hoe het volwassengebit zal zijn. Maar in dit geval ging het om nog veel intensiever gebruik dan wat jij schrijft. Ik zou het zeker even ter sprake brengen bij de huisarts, want overmatig antibioticagebruik werkt ook resistentie van de bacterie in de hand.

Antibiotica is zeker schadelijk, vooral op zo'n jonge leeftijd. Je moet je ook afvragen of AB voor een 'hoestje'(zoals je schrijft) wel de goede oplossing is. Een kind moet ook special antibiotica hebben omdat ze van sommige soorten gele tanden krijgen en idd meer gaatjes en gebit problemen. Daar komt bij dat je ook resistent kan raken als je dit medicijn zo vaak gebruiken. Een keer een hoestje is helemaal niet erg, krijgen ze ook weer antistoffen van, er zijn natuurlijk grenzen. In de link worden nog meer nadelen gegeven.

Bronnen:
http://www.gezondenzo.net/zijn-antibiotica...

Sommige antibiotica kunnen inderdaad gebitsschade geven (o.a. een aantal tetracyclines), of in meer of mindere mate schade doen aan de darmen. Ook resistentie van de bacterie is iets om rekening mee te houden (maar dat is zaak voor de arts, niet voor de patiënt). Probleem is echter, als er een longontsteking aanwezig is die niet door het lichaam zelf voldoende kan worden opgelost, dan is geen antibioticum geven sowieso schadelijker dan wel antibiotica geven. Het is overigens niet verbazingwekkend dat hoestdrankjes geen effect hebben, aangezien nooit is aangetoond dat ze überhaupt werken, behalve dan op je portemonnee. De antibiotica die eventueel de tanden kunnen aantasten, zijn niet de eerste keus bij behandeling van (bovenste)luchtweginfecties. De eerste keuze is namelijk amoxicilline, en daar komt zelden (0,01%-0,1%/1 op 1.000 tot 1/10.000 van de gevallen) een tandverkleuring bij voor die na het tanden poetsen gewoon weer verdwijnt. De tweede keus is doxycycline. Dit kan in ontwikkelende tanden wel een verkleuring geven, maar vaker bij langdurig gebruik en zeker niet altijd. Tot slot: bespreek je zorgen met de huisarts wanneer je deze bezoekt, deze kan je geruststellen en passend advies geven. Toegevoegd na 3 minuten: *Overigens hoeft een hoestje niet per se een bacteriële infectie te betekenen. Het kan ook prima iets anders zijn, hierbij is bijvoorbeeld astma zeker niet vreemd - al heb ik daar wel meer informatie voor nodig om dat te kunnen zeggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100