Mijn weerstand is laag op het moment, kan ik mijn hepatitis B vaccinatie beter een andere keer halen?

Ik zit namelijk tegen een keelontsteking aan, ik ga hiervoor morgen naar de huisarts. Vanmiddag staat mijn tweede vaccinatie voor hepatitis B gepland. Na de eerste vaccinatie ben ik ziek geweest, ik weet enkel niet zeker of het door de vaccinatie kwam (ik vermoed van wel).

Kan ik de vaccinatie beter verzetten of kan het geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Het lijkt mij dat als je naar huisarts gaat voor deze prik, je meteen die dag aan kan geven dat je tegen een keelonsteking aan zit, en dat je je zorgen maakt over de vaccinatie. Je huisarts kan je daar het beste zélf antwoord op geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan kan je toch beter eerst je huisarts bellen met die vraag? Wellicht dat die er antwoord op weet, misschien kan je voordat je die vaccinatie laat doen,
dat nog even doen?
Je kunt naar je vaccinatie gaan en het daar navragen, dat horen ze daar te weten. Bij een ontsteking is je weerstand wat verlaagd, maar in principe niet zo laag dat het te gevaarlijk wordt voor een vaccinatie - tenzij je chronisch ziek bent, een immunodeficiëntie (zoals bij aids) hebt, of een bestraling/chemotherapie hebt gehad.

Je hoeft je er geen zorgen om te maken. Eventueel kan je bijgevoegde bron nog nalezen. Het gaat hier om kindervaccinaties, maar de strekking is vergelijkbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
*dus nogmaals: zoals mijn voorgangers ook al zeiden, kun je het altijd vooraf overleggen met je arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat mijn eerste antwoord is verwijderd een aangepaste versie.
Het krijgen van een vaccinatie heeft altijd risico's. Dit kan gaan van wat irritatie enz tot overlijden. Een vaccinatie is niet meer dan het inbrengen van in, uw geval hepatitisvirussen. Welliswaar zijn deze virussen zodanig bewerkt dat zij niet meer gevaarlijk zijn. Het lichaam blijft deze virussen erkennen als gevaarlijk en maakt daarom antistoffen aan. Deze antistoffen worden dan later gebruikt om eventueel een besmetting tegen te gaan. Hoe heftig het lichaam op de vaccinatie reageert kan je op voorhand niet weten. Regelmatig zijn er symptomen die lijken op die van een griep, omdat het lichaam reageert op deze (gevaarlijke) virussen.
Mensen waarvan dat de gezondheid niet optimaal is gaan daar mischien meer last van hebben.
Voor oude mensen is bv de griep op zich niet gevaarlijk maar doordat hun lichaam nog meer verzwakt, dan dat ze al zijn, is er bv minder weerstand om een longontsteking te vermijden, of geeft het hart het op.
Dat het ook gezonde mensen kan treffen, heeft mijn schoonzoon mogen ondervinden. Die is na een vaccinatie voor bijna een maand blind geworden plus dat zijn linker oog volledig afweek van de rechter. Dit was een gezonde jonge kerel en gelukkig is dit goed afgelopen.

Dit is geen campagne tegen vaccinatie, integendeel, maar de beste uitleg zal je toch van de arts krijgen.
Robert