Hoe kan het dat de dormicum niet werkte?

Omdat ik bang ben voor de tandarts heeft ze me dormicum (15 mg) voorgeschreven. Ik zou dan slaperig zijn en niet veel van de behandeling meekrijgen. Maar ik was nog redelijk alert en herinner me alles nog. De tandarts was ook verrast. Hoe kan dit? Ik gebruik nooit zulke medicatie dus gewenning kan het niet zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tandarts die dormicum geeft? Raar...

Antwoorden (2)

Gebruik je (veel) alcohol of ben je bekend met een leveraandoening? Dormicum wordt, net zoals vrijwel alle medicatie, verwerkt in de lever. Als je alcohol drinkt, hoeft niet eens veel te zijn, werkt de lever iets sneller dan gebruikelijk, en hoort er een wat hogere dosis voorgeschreven te worden.

Daarbij komt, dat alcohol- of grapefruitsapconsumptie binnen twaalf uur voor toediening ook een negatief effect op de werking van het medicijn kan hebben. Net als trouwens andere medicatie die CYP3A4-enzymremmers bevatten (hiv-proteaseremmers, imidazoolderivaten, claritromycine, erytromycine, roxitromycine, cimetidine, diltiazem, verapamil, aprepitant).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ofwel heeft ze je een placebo gegeven
Ofwel heeft ze je te snel behandeld. Het middel werkt niet meteen na inname en als je zelf niet rustig bent duurt het ook langer eer het werkt.
Een erg vreemde keuze van je tandarts om je dormicum te geven...