Waar komt het vandaan dat je cola en paracetamol niet met elkaar mag mixen? Mijn schoonvader vertelt mij dat elke keer weer.

Mijn schoonvader vertelt mij elke keer weer dat als ik een paracetamol slikt ik het niet mag mixen met cola.
Maar waar komt dit vandaan? Ik bedoel hij zegt dit niet voor niks

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
42.4K

Antwoorden (3)

Gerucht: Van Coca-Cola met paracetamol wordt je high en werkt lustopwekkend
Dit verhaal is voortgekomen uit de film Grease en leeft nog steeds voort. Volgens verschillende huisartsen zou er weinig waar zijn van dit verhaal. Ook eigen test leveren hier niet het resultaat op dat in de film is beloofd

Het valt dus in de categorie: broodje-aapverhaal
Je opa heeft dus ook gewoon n spannend verhaal gehoord

Toegevoegd na 30 seconden:
ow sorry schoonpa
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat artikel had ik al gelezen inderdaad, maar het lijkt mij sterk dat het hier op gebaseerd is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het daarop gebaseerd is, weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat huisartsen en ziekenhuis personeel het soms wel aanraadt om met cola te slikken. Door cola te gebruiken lost de paracetamol in een mum van tijd op, en treed dus ook sneller in werking. Maar het heeft geen versterkende werking, dus uiteindelijk heb je qua pijnstiller hetzelfde resultaat, alleen dan sneller. Van het volgende weet ik niet zeker of het waar is, maar ik noem het toch maar:
- Er wordt gezegd dat paracetamol slecht is voor je tanden, en je er daarom dus niet op moet kauwen, of in een glas water moet oplossen.
- Doordat de paracetamol in 1 keer in werking treedt dan eigenlijk de bedoeling is, kan misselijkheid optreden.
anneliez
11 jaar geleden
cola lijkt me ook niet goed voor je tanden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou dat sterk zijn, 1. Een wereldbekende film pretendeert dat een combinatie een "slechte" uitwerking heeft. 2. Mensen zeggen dat diezelfde combinatie slecht zou zijn. Het zou mij sterk lijken als dit niets met elkaar te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Grease? Mij nooit opgevallen dat het daar in voorkwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De geruchten die de ronde doen, gaan over Aspirine. Aspirine is de merknaam voor Acetylsalicylzuur . Maar in de volksmond wordt hier ook over Asprine gesproken als we Paracetamol bedoelen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur. En het is een broodje aap verhaal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Broodjeaapverhaal (daar staat hij bij drank, stoffen en voedsel). Maar het heeft in elk geval niks te maken met Paracetamol. Ik kan me voorstellen dat Paracetamol juist beter werkt in combinatie met Cola. In Cola zit cafeïne (Coffeïne). Er zijn namelijk ook Paracetamoltabletten met Coffeïne. Zie http://www.kiesbeter.nl/medicijnen/paracof/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Paca. Waarom zet je dit niet bij de antwoorden? Lijkt me het beste antwoord :-)
Ik denk niet dat je schoonvader gelijk heeft.
Ik slik mijn paracetamol júist met cola zodat het sneller uitelkaar gaat en dus sneller werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Zie mijn reactie op het vorige antwoord. Maar dit is geen antwoord op de vraag over de herkomst van het gerucht.
Zowel koolzuur (in cola) als van paracetamol kan irritaties aan de maagwand geven. Heb je daar al last van, dan moet je het niet gaan combineren.
Het beste neem je het met water in omdat er dan de minste kans is op bijwerkingen. En het is goed om direct wat te eten, ook al om maagwand beschadiging te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een aspirine is het zelfde als paracetamol?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aspirine is niet hetzelfde als paracetamol.