Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan je je menstruatie uitstellen?

Volgende maand wordt ik geopereerd aan mijn buik. Maar juist die dagen wordt ik ongesteld. Ik mag niks slikken of spuiten(prikpil). En ik moet een speciaal dieet volgen voor af. Hoe kan ik het uitstellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het medisch geen belemmering vormt dat je ongesteld bent, maar voor jou alleen ongemak betekent, dan kun je er niets aan doen. Wel heel vervelend voor je. Kun je tampons gebruiken? Dat geeft wat minder rommel en ook wat minder kans op doorlekken, zeker in combinatie met een nachtverband (zo'n lange met vleugels). Als het medisch wel een issue is en je vermoed dat je ongesteld bent precies op de operatiedatum, dan moet je het ziekenhuis op de hoogte brengen en overleggen of de datum verschoven kan worden. Als je het niet zeker weet of het medisch bezwaarlijk is dat je ongesteld bent zou ik ook even met het ziekenhuis overleggen. Misschien zijn ze je ter wille en verschuiven ze de datum van de operatie terwijl dat voor hen niet nodig is.

Als je nu begint met een pil te slikken (jammer dat je niet zegt wat je nu doet aan anticonceptie) kun je doorslikken tot een paar uur voor de operatie. Dan zal je menstruatie een paar dagen later beginnen. Als je nu al een pil slikt moet je dus nu de menstruatie laten komen en dan doorslikken dus tot vlak voor de operatie. Verder: vraag het je arts in het ziekenhuis! Toegevoegd na 1 minuut: Tja de arts kan wel blijven roepen dat je niets mag maar hij moet ook maar met een oplossing komen hiervoor natuurlijk. Misschien toch maar de operatiedatum verschuiven voor jou, iemand anders wil misschien een week eerder en jij een week later.

Zonder hormonen (hetzij uit een pilletje, hetzij door zwangerschap of borstvoeding) heb je geen invloed op de menstruatiecyclus. Ondervoeding, overgewicht, stress en honger kunnen daar nog wel wat invloed op hebben, maar zijn nauwelijks te sturen en zeker niet op zo korte termijn. De vraag is waarom je per se je menstruatie wilt uitstellen. Voor de arts is het totaal niet relevant, evenals voor de verpleegkundigen. Met de frequentie waarin vrouwen menstrueren, is tussen de 13 en pakweg 50 zo ongeveer altijd wel 1 op de 4 vrouwen ongesteld, en daar zijn ze dus volledig op ingericht. Je menstruatie willen uitstellen is ongeveer net zo makkelijk (en net zo zinloos) als proberen al die dagen niet te poepen en te plassen ofzo. (Al zal dat meteen na een buikoperatie nog wel even een kunst zijn ; weet er alles van want heb er drie achter de rug;) ) .De natuur gaat gewoon zijn gang, en daar zijn ze in het ziekenhuis volledig mee vertrouwt. Zou het een probleem zijn om tijdens, voor of na de operatie te menstrueren, dan zou de dokter je daar beslist iets voor gegeven hebben. Dat het niet genoemd is, maakt het niet relevant.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100