Moet ik mijn tandarts melden wanneer ik langdurig medicijnen gebruik?

Ik heb nu voor langere tijd een medicijn voorgeschreven gekregen die als mogelijke bijwerking heeft dat het de kans op cariës (gaatjes) vergroot.
Ben ik verplicht dit aan mijn tandarts te melden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Informeer de tandarts over alle medicijnen die je gebruikt, denk hierbij aan bloedverdunners en bloeddrukverlagende medicijnen. Maar ook aan middelen die je zelf zonder recept bij de drogist koopt zoals aspirine. Als je veel soorten medicijnen gebruikt kan je ook een overzicht van je medicatie vragen bij je apotheek. Ze printen het dan voor je uit. Dat medicatieoverzicht kan je dan aan je tandarts geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verplicht is het niet, verstandig wel, een goed gebit kan veel gezondheidsklachten voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets moet, maar ik zou het wel doen. Als je bijv ooit verdoving nodig hebt kan het zijn dat je bepaalde stoffen niet mag hebben in combinatie met je medicijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Je bent het niet verplicht dit aan je tandarts te melden.
Wel zou het verstandig zijn. Als je weet dat je bijvoorbeeld al snel uit jezelf gaatjes zal hebben, zou ik het zeker melden.
De tandarts kan je hiermee juist helpen. Hij kan komen met een speciale tandpasta of beschermingsbehandeling waardoor je minder snel kans hebt op gaatjes. En gaatjes wil je natuurlijk altijd voorkomen!