Ik moet capsules slikken maar ik durf het niet is er een manier op capsules (geen pillen) kleiner te maken of anders in te nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (4)

bel even met je apotheek, in sommige gevallen mag je de inhoud van de capsule in een yoghurtdrankje of zo doen.
het kan wel zijn dat het poeder bitter smaakt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, soms dient de capsule gewoon om het samen te houden, soms heeft het een functie (bvb vertraagde afgifte)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ik die capsule in me mond doe wordt die gelijk kleverig en ben ik bang dat die blijft haken kan die blijven en haken en stel hij blijft haken kan je dan stikken of zelfs dood gaan (ik weet het domme vraag maar ik vind dit echt heel eng)
Volgens mij mag je nooit capsules open maken of wat dan ook. Ik denk dat de enige manier is het met water in te nemen. Wat ik vaak doe met paracetamol (wat ook vaak zo lekker in je keel blijft hangen) is eerst een grote slok water te pakken, pilletje vervolgens in mijn mond doen (met het water nog in mijn mond) dan nog een slok pakken en doorslikken. Door de hoeveelheid water gaat het meestal soepel door je keel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Capsules hebben een functie: ze beschermen je slokdarm en zorgen ervoor dat de inhoud pas in de maag langzaam afgegeven wordt. Voor het betreffende middel is dat de beste manier van toediening en efficiente opname door je lichaam.
Ik weet nier waarom je het niet durf...heb je moeite om zo'n (grote) capsule door te slikken?
Vraag aan de apotheek of er een andere vorm bestaat (drankje, poeder o.i.d.)
Als dat niet mogelijk is, probeer dan eens om het met een lepel vla, yoghurt ofzo in te nemen. Of met vast voedsel (brood, ontbijtkoek, van mij part een frietje). Ik kan ook geen pillen met water innemen, de pil blijft maar in je mond "zweven" en blijft in je mond als je slikt.
Maar bij mij gaat een pil of capsule met vast voedsel met 1x slikken mee naar binnen. Als het nodig is, neem je daarna nog een half glas water om de capsule in je maag op te laten lossen.
Succes met het vinden van een voor jou passende oplossing!
Maar wel die capsules innemen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had vroeger ook moeite met pillen en capsules. De oplossing voor mij was een ruime slok water (niet te groot) in de mond nemen, het hoofd achterover buigen en dan de pil in het water laten vallen en tegelijk slikken. De pil of capsule heeft dan geen tijd om een verkeerde kant op te gaan of te blijven plakken en hij zit in je slokdarm zonder dat je hem hebt kunnen voelen. Daarna nog wat drinken opdat hij goed in de maag kan oplossen.