Is het waar dat melatonine (op recept) kan helpen om de ontwenningsverschijnselen bij het afbouwen van benzodiazepinen te verminderen/tegengaan?

Na een melatonine-test gedaan te hebben kwam bij de neuroloog naar voren dat ik helemaal geen melatonine aanmaak. (ter vergelijking: normale waardes liggen rond de 4- 12 in de avond, bij mij minder dan 0,5). De melatoninetabletjes die ik nu voorgeschreven heb gekregen (5mg) lijken goed aan te slaan, waardoor ik helemaal geen behoefte meer heb om temazepam te slikken, iets wat ik (bijna) dagelijks deed (10 mg capsule). Nu heb ik ergens gelezen dat melatonine ook wel wordt ingezet om te helpen stoppen met het gebruiken van benzodiazepinen en dat je daardoor minder of geen last zal krijgen van ontwenningsverschijnselen. Aangezien ik volgende week weer moet beginnen met school/werk, zou mij dit heel goed uitkomen. Ik heb nu al 3 dagen geen temazepam meer gehad en merk eigenlijk geen verschil. Komt dat nog, of is de dosis die ik slikte daarvoor te laag, of helpt de melatonine dit te onderdrukken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad onderzoeken die suggeren dat melatonine helpt de onttrekkingsverschijnselen van benzodiazepinen te verminderen. Dat zijn tot nu toe - voor zover ik weet - vrij kleine studies geweest, en alleen bij ouderen. Bij ouderen die het gebruik van benzo's afbouwen is de kwaliteit van de slaap aantoonbaar beter als zij daarbij melatonine gebruiken. Het rebound-effect dat optreedt bij het stoppen met benzo's lijkt door de melatonine wat geneutraliseerd te worden.

Ouderen stoppen gemakkelijker met benzodiazepinen als ze melatonine gebruiken ten opzichte van een placebo, ze rapporteren een betere slaapkwaliteit, en áls ze terugvallen in het gebruik van benzo's, dan duurt het langer voor ze terugvallen dan bij ouderen die in plaats van melatonine een placebo gebruikten. Uit één studie bleek zelfs dat de slaapkwaliteit van ouderen die melatonine gebruikten als hulpmiddel om benzodiazepinen af te bouwen, duidelijk beter was dan die van ouderen die nog benzodiazepinen gebruikten.

De vraag is alleen of in jouw geval het wegblijven van ontwenningsverschijnselen inderdaad met de melatonine te maken heeft. In de eerste plaats is dit dus alleen onderzocht bij ouderen, en daarbij is het ook alleen gebruikt bij ouderen die een relatief hoge dosis benzo's gebruikten. Wanneer melatonine gebruikt wordt bij het afbouwen van láge doseringen benzo's, zoals vaak gebruikt voor angststoornissen, bleek dit effect weer niet. Jij gebruikte een vrij lage dosering, al was dit wel voor een slaapprobleem. Maar ik durf daar dus weinig over te zeggen.

Wel zou ik me voor kunnen stellen dat melatonine bij een aangetoonde stoornis in de aanmaak daarvan gewoon effectiever is om de slaap te verbeteren dan een middel als temazepam. Dus dat je geen last hebt van een mindere slaapkwaliteit door het stoppen met de temazepam, lijkt me vrij logisch als je in de plaats daarvan een behandeling krijgt die beter past bij jouw specifieke slaapprobleem. Het gebrek aan echte onttrekkingsverschijnselen zou echter inderdaad ook kunnen komen doordat je een vrij lage dosering gebruikte. Ik verwacht niet dat je alsnog last zult krijgen van het stoppen met de temazepam, dat effect zou je namelijk direct moeten merken de eerste nacht dat je het niet neemt. Natuurlijk zul je ook mét de melatonine af en toe een nacht of een periode wat slechter slapen, maar anders dan dat denk ik eigenlijk niet dat je nog een soort terugval zult krijgen die gerelateerd is aan het stoppen met de slaapmedicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk en verhelderend antwoord, dank!

Andere antwoorden (1)

Melatonine zorgt voor natuurlijke slaap en dit is zowiezo een veel beter alternatief dan benzo's. Als je zonder de melatonine was gestopt zou je last kunnen hebben gehad van slecht slapen of slapeloosheid.
Wat slapen betreft kan melatonine dit mooi opvangen.
10 mg temazepam is een redelijk lage dosis en misschien niet genoeg om afkickverschijnselen te veroorzaken. (afhankelijk ook van hoelang je het middel hebt gebruikt en het verschilt per persoon) Het zou nog wel kunnen gebeuren dat je ontwenningsverschijnselen krijgt die niet met slapen te maken hebben zoals oa zweten, trillen, angst.