Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat gebeurt er bij inname van 2 MAP met 10 dagen tussen?

Hoi. Een vriendin van mij zit wat in de knoei en zou graag wat info/raad zoeken voor haar. Wat zijn de symptomen van 2 morning after pillen in te nemen met ongeveer 10 dagen tussen? De eerste maal doordat het condoom was gescheurd (deze sex was net voor ongesteldheid) en tweede maal omdat er niks gebruikt werd (net na menstruatie). Ze heeft nu een heel opgeblazen gevoel en menstruatiekrampen. Zijn dit symptomrn omdat haar lichaam over de rooie gaat na deze hormoonbommen? Ze heeft wel al afspraak gemaakt bij gyn voor een gesprek ivm een gepast anticonceptiemiddel zodat dit in toekomst hopelijk niet meer zal gebeuren.

Weet jij het antwoord?

/2500

De MAP gooit de cyclus in de war, en kan symptomen geven als misselijkheid, braken, diarree, buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, onregelmatig bloedverlies en gevoelige borsten. Sommige vrouwen hebben er weinig last van, bij anderen komt zo'n noodpil binnen als een (hormonen)bom. Zij kunnen er even flink ziek van zijn. Bij het twee keer nemen van een MAP zo kort achter elkaar zal iemand daar best even door van slag kunnen. Maar haar lichaam gaat niet 'over de rooie' hoor. Ze kan er even beroerd van zijn, maar dat gaat binnen een paar dagen over. Ik hoop dat ze een goed anticonceptiemiddel kan vinden waardoor dit inderdaad niet meer nodig is in de toekomst. Goed dat ze een afspraak heeft gemaakt bij de gynaecoloog. Toegevoegd na 3 minuten: Omdat ze in de tussentijd ongesteld is geworden ga ik er trouwens vanuit dat de pil in principe nog wel betrouwbaar is. Bij herhaald gebruik in één cyclus is de MAP dat namelijk niet meer. Het vervelende is dat vaak de menstruatie later of juist eerder optreedt dan anders, dus je kunt er niet zeker van zijn dat de eerstvolgende eisprong ook zal plaatsvinden wanneer je dat normaal gesproken verwacht. Maar als het een echte menstruatie was, dan zou ook de tweede MAP nog betrouwbaar kunnen/moeten zijn als anders.

De morning-afterpil is alleen bedoeld voor nood anticonceptie. De morning-afterpil is minder betrouwbaar dan gebruikelijke vormen van anticonceptie, zoals de anticonceptiepil. Door de morning-afterpil wordt de ovulatie uitgesteld, daarom moet een vrouw (meisje...) na gebruik van de morning-afterpil extra voorzichtig zijn bij geslachtsgemeenschap! Herhaaldelijk gebruik van de morning-afterpil binnen een cyclus is niet aan te bevelen, vanwege het risico van serieuze, maar tijdelijke verstoring van de cyclus. Haar lichaam is dus inderdaad over de rooie door al die hormonen.

Bronnen:
http://www.pathofysiologie.nl/patienten-vo...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100