Kun je tramadol en naproxen combineren?

Ik heb beidde voorgeschreven gekregen tegen de pijn maar het helpt niet genoeg. Is een combinatie effectief en verstandig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
60.4K

Het beste antwoord

Het is een beproefde en effectieve combinatie .
Houd lever en nierfunctie in de gaten.
Tramadol heeft GEEN inwerkperiode van dagen maar werkt binnen een uur (tramagetic , tramadol met gereguleerde afgifte heeft wat meer tijd nodig, dat kan enige dagen duren, na de tweede pil is de oplaaddosis vaak wel bereikt.

GEBRUIK NOOIT DRANK met deze medicijnen, vooral niet als naproxen en tramadol samen worden gebruikt.

Tramadol is voor sommige mensen sterker dan Paracod
500/20 of 500/50 omdat de lever van sommige mensen codeine niet omzetten in morfine, de eigenlijke pijnstiller.
Tramadol (en morfine zijn centraal dempende pijnstillers (de passeren de bloed/liquor-barriere) naproxen (een NSAID) geeft perifere analgesie en werkt ontsteking remmend.
Zo wordt de pijn aangepakt op de plaats waar hij ontstaat en waar hij gevoeld wordt.
Gebruik deze combinatie niet lang , de lever kan dan vervetten (cirrose).

Mijn ervaring is dat de combinatie voor het slapen en bij opstaan in te nemen, Je komt dan de dag goed door.
Eet er iets bij, vooral naproxen is agressief voor de maag.
Overweeg pantoprazol (maagbescherming) maar voor tramadol moet je sowieso naar de arts, koop ze NIET via internet, artsbegeleiding is met dit soort combinaties/middelen zeer belangrijk, zoals bewaking van bloedbeeld, lever- en nierfunctie.

Toegevoegd na 16 minuten:
Neem bij deze combinatie niet ook paracetamol.
Echter Paracod/500/20 of 500/50 ER BIJ kan het pijngat misschien wel goed dempen.
Besteed vooral aandacht aan de oorzaak en poog die op te lossen, dat is beter dan je lens slikken van pijnstillers en door te werken tot je er bij neer valt.
Vraag bij langere perioden van pijn evt doorverwijzing naar een goede pijnpoli, waar ze de plaats van de pijn kunnen blokkeren.
Maar nogmaals, poog de oorzaak te achterhalen.
Is er geen oorzaak te vinden, dan kan het een pijnecho zijn welke een andere aanpak behoeft zoals blokkade van de ganglion superior cervicals of denervaties van uit het ruggenmerg tredende zenuwvezels.

Omdat ik alle pijnbehandelingen/medicaties gehad heb, schrijf ik uit ervaring.
Uiteindelijk bleek aangetaste ruggenmerg door zwaar ongeval de oorzaak en is via laminectomie cervicalis de pijn beheersbaarder geworden. Deze laatste toevoeging is bedoeld voor mensen met therapieresistente pijn, waarbij alle andere middelen falen EN duidelijke kanaalstenose vastgesteld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja,een combinatie kan inderdaad effectief zijn.Dit wordt door sommige artsen ook zo voorgeschreven vooral als er sprake is van ontsteking.
fremar
11 jaar geleden
Hoe lang slik je het al?
Tramadol is een zeer goede pijnstiller, maar de werking wordt pas optimaal wanneer deze is 'opgebouwd'. Na een paar dagen dus.

In combinatie met naproxen is het zeker effectief, maar neem daarvoor absoluut eerst contact op met de behandelend arts.

Nogmaals: De eerste 2 dagen dat je tramadol slikt, merk je nog weinig effect, maar daarna zul je echt de werking voelen en zal de pijn verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf vrijdag 3 x 50 mg
Heb dit vandaag opgehoogd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Dan zou je morgen toch wel duidelijk een sterke pijnafname moeten gaan ervaren.
Is dit niet zo, neem dan contact op met je arts.
Sterkte!
Het mag samen. Heeft een totaal andere werking en ook andere bijwerkingen, dus je loopt niet het risico dat het elkaars bijwerkingen versterkt ofzo. Alleen moet je bij die combi geen alcohol drinken: naproxen irriteert de maag en alcohol versterkt dit, en tramadol en alcohol versterken elkaar voor wat betreft dufheid en verminderd reactievermogen.

Of het effectief is, hangt een beetje af van het type pijn en jouw individuele reactie. Waarschijnlijk kun je het beste eerst tramadol samen met paracetamol gebruiken, omdat paracetamol de werking van opiaten daadwerkelijk versterkt. Niet heel spectaculair hoor, maar tramadol is al een zwakwerkend opiaat, en dan zul je waarschijnlijk best verschil merken. Paracetamol erbij slikken heeft dan hetzelfde effect als de dosering van de tramadol verhogen, maar dan exclusief de extra sufheid enzo.

Als dat niet voldoende werkt, dan kun je inderdaad nog naproxen erbij proberen. Naproxen werkt weer op andere soorten pijn, dus het hangt wat af van de pijn die je hebt wat effectief werkt. Zelf gebruik ik standaard opiaten als basispijnstilling. NSAID's doen niets op mijn basispijn, maar voor menstruatiepijn, wondpijn of ontstekingspijn zweer ik erbij. Dus bij bepaalde soorten pijn zou ik paracetamol toevoegen bij de tramadol, en bij andere pijnen juist de naproxen. Overleg even met jouw arts wat voor jou verstandig is en het meest effectief zou werken.