Waarom mag je bij een tekort aan B12 geen Foliumzuur innemen?

Na een burnout ben ik 'opgeladen' met B12, 7 maanden geleden, maar er is toen verzuimd aandacht te geven aan het eveneens aanwezige tekort aan Foliumzuur.
Ik heb de verschijnselen van een tekort aan Foliumzuur, maar het is nog onbekend hoe het nu met de B12 staat. Ik hoorde dat je bij een tekort aan B12 geen Foliumzuur mag innemen. Wat is daarvan de reden???

Toegevoegd na 1 week:
Alle antwoorden waren heel nuttig. Dank aan iedereen daarom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24K

Het beste antwoord

Tussen foliumzuur en vitamine B12 bestaat een nauwe relatie. Het lichaam heeft naast vitamine B12 ook foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de groei en het instandhouden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Samen met vitamine B12 is foliumzuur betrokken bij de vorming van purine en pyrimidine, het erfelijk materiaal in de cellen van het lichaam. Daarnaast is het ook betrokken bij omzettingen van sommige aminozuren, zoals de omzetting van homocysteïne naar methionine.

Maar deze twee vitamines zijn niet onderling uitwisselbaar. Het toedienen van grote hoeveelheden foliumzuur kan weliswaar als gevolg hebben dat zowel de vitamine B12 als de foliumzuurafhankelijke reacties in het lichaam weer op gang komen, maar dit is slechts tijdelijk. Wanneer na het toedienen van foliumzuur een door een vitamine B12 tekort veroorzaakte bloedarmoede (tijdelijk) verdwijnt, wordt soms de voorbarige conclusie getrokken dat er sprake was van een tekort aan foliumzuur. Toediening van foliumzuur laat een verbetering van de hematologische waarden zien, en kan daardoor een vitamine B12 tekort maskeren.
Neurologische klachten als gevolg van een vitamine B12 tekort kunnen door het toedienen van foliumzuur snel verergeren, met als gevolg zenuwbeschadigingen die niet meer zijn terug te draaien. Vandaar dat er alleen foliumzuur gegeven mag worden als een vitamine B12 tekort absoluut is uitgesloten of voldoende behandeld wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er veel aan gehad. Heel hartelijk bedankt!!!

Andere antwoorden (5)

Het mag volgens mij alleen niet worden ingenomen als je aan pernicieuze anemie lijdt, wat dat is, zie link en anders aan je huisarts vragen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pernicieuze_anemie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze dachten altijd dat inname van foliumzuur een tekort aan b12 kan maskeren.

Kortom als jij heel veel foliumzuur erbij slikt kunnen ze niet meer zien of je nu genoeg b12 hebt.

"Het missen van een vitamine B12-tekort kan desastreuze gevolgen hebben, want hierdoor kan een neurologische afwijking ontstaan die ‘gecombineerde strengziekte’ wordt genoemd. Bij te laat herkennen kan dit blijvend zijn. Deze ziekte is net zoals MS, Alzheimer en Parkinson een ziekte van het centrale zenuwstelsel. Een hoge foliumzuurinname kan er dus voor zorgen dat een vitamine B12-tekort onopgemerkt blijft. Een dergelijk effect van foliumzuursuppletie op een vitamine B12-tekort is echter nooit eenduidig vastgesteld bij de gezonde mens. Uit nieuw onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition (1), komen aanwijzingen dat extra foliumzuur een vitamine B12-tekort bij jongvolwassenen niet maskeert. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
B12 en foliumzuur lijken erg op elkaar en de werking is met elkaar verbonden. Als je foliumzuur inneemt, kan een tekort aan vitamine B12 dus gemaskeerd worden.

Ook kunnen er bij B12 tekort bepaalde neurologische problemen ontstaan, die vaak verergerd worden door de inname van foliumzuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is een link met meer info:
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/b12-en-kinderen/b12-en-andere-vitaminen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foliumzuur pas ook binnen het vitamine B-complex. Namelijk vit. B-11.
Je bent opgeladen met B12. Er zal dus sprake geweest zijn van een B12 tekort.
Er zijn bepaalde neurologische en psychische aandoeningen die door het gebruik van Foliumzuur worden versterkt. Dus is het van belang dat goed uitgezocht wordt of het nu B12 of B11 tekort is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen zetten hun foliumzuur niet goed om in de actieve vorm van foliumzuur 5-mthf. Als zij foliumzuur gaan slikken kan het gaan stapelen. Dit zou niet moeten gebeuren als de 5-mthf vorm als supplement wordt gebruikt. Ik zelf heb een probleem met het actieveren van vitamine B12 door een gebrek aan de actieve vorm van B11. Toen ik supplementen ging slikken met actief B12 en actief B11 samen kreeg ik een overreactie. Dat heb ik niet met alleen actief B12 supplementen. Ik verwacht niet dat dit gebeurd bij mensen die een B12 tekort hebben door opname problemen. Maar voor mensen zoals mij wilde ik deze informatie nog even toevoegen. Begin dan met niet meer dan 100 mcgr 5-mthf.