Hoe schadelijk is een onderhoudsdosis antibiotica?

Ik heb heel vaak een blaasontsteking. Nu heeft e uroloog voorgesteld om iedere keer na de seks antibiotica te slikken. Ik vind dit geen fijn idee. Hoe slecht is dit nou eigenlijk? Ivm resistentie e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (3)

Ik zou er inderdaad niet voor kiezen! Vind het ook wel een bijzonder voorstel van je uroloog... En blijft het dan bij één tabletje of meer ....???? Ja resistent kan je dan inderdaad worden voor die ene soort antibiotica.
Normaal gebruik je antibiotica in een kuur en die duurt gemiddeld 5 tot 8 dagen. Dus dat is geen optie, omdat je dan je hele leven wel aan de pillen kunt blijven zitten (ervanuit gaande dat je regelmatig gemeenschap hebt).
Probeer nadat je gemeenschap hebt gehad naar het toilet te gaan om te plassen. Je urinebuis spoel je dan direct schoon. Dat helpt vaak voldoende. Vervolgens na het plassen jezelf even wassen. Ik zou het eerst eens op deze manier gaan proberen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed antwoord.
Evt. aan te raden : Granberry capsules slikken.
Ritsuka
11 jaar geleden
ik heb dit ook, na de seks 's avonds 1 pilletje innemen (nitrofurantoine lage concentratie), en dit stopt de beginnende ontsteking.
Het bevalt mij goed, nooit meer blaasontsteking, ik had daarvoor ook al alles geprobeerd.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Ik had nog nooit last gehad van blaasontsteking na gemeenschap en in één keer was het zover (zo'n 3 jaar geleden... en dat terwijl ik al jaaaren het bij één en dezelfde echtgenoot houdt :-)))
Ik wist niet wat me overkwam. Balen dus. Een tijdje eigenwijs geweest (wilde geen antibiotica) en cranberrycapsules + vitamine C geprobeerd om het te verhelpen totdat ik bijna kruipend bij mijn huisarts terechtkwam. Ahum. Toen aan de antibiotica, maar het was na die eerste keer verdorie bijna iedere week raak. Daar had ik helemaal geen trek in. Daarna de 'plasoplossing' geprobeerd en voor mij werkt het prima! Voor mij persoonlijk liever geen pillen (als het niet hoeft).
Steenuiltje
11 jaar geleden
houd ..... zonder T .......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citaat: "Ik zou er inderdaad niet voor kiezen! Vind het ook wel een bijzonder voorstel van je uroloog…" Ik vind het eigenlijk nog bijzonderder dat je dit zegt, terwijl wat de uroloog voorstelt een gangbaar en weloverwogen medisch advies is. Natuurlijk: als er alternatieven zijn, moet je die eerst proberen. Maar ik ga er vanuit dat er al genoeg alternatieven geprobeerd zijn. Ik ben zelf net weer infectievrij na een onderhoudsdosering van drie maanden aansluitend aan een kuur. Ik had een chronisch recidiverende nierbekkenontsteking, elke keer bij het beëindigen van de kuur kwam de infectie weer terug. Na twee ziekenhuisopnames, antibiotica via het infuus, enorm afvallen door de infectie, blijven overgeven en vijf maanden sondevoeding was die onderhoudsdosering een HEEL goede stap. Waarschijnlijk zijn de infecties bij VS niet zo dramatisch, maar het illustreert wel hoe een steeds terugkerende infectie veel vervelender gevolgen kan hebben dan een paar maanden of zelfs een paar jaren regelmatig antibiotica gebruiken. Uitplassen na de seks zal ongetwijfeld allang geprobeerd zijn, inclusief cranberrycapsules, vitamine C, veel drinken en een 'direct zelfmedicatie bij eerste klachten'-beleid. Als dan nog steeds om de haverklap blaasontstekingen ontstaan, wat zou volgens jou dan - behalve een onderhoudsdosering AB, of elke keer AB na de seks - een alternatief zijn? Ik ken ze niet, volgens mij.
Ik denk niet dat het erg slecht is. Als antimalaria middel heb ik wel doxycycline gebruikt. Voor vrouwen schijnt dat niet zo goed te zijn, maar een ander antibioticum is waarschijnlijk wel geschikt. De infectie van je blaas is een serieuzer probleem dan het gebruik van antibiotica. Het optreden van resistentie is een maatschappelijk probleem en jouw individuele gebruik heeft daar geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel of niet gebruik maken van antibiotica is altijd een afweging waarbij je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt. Bij een onderhoudsdosering is dat niet anders. Als werkelijk NIETS anders werkt (en ik ga er vanuit dat je algemene tips zoals goed uitplassen na de seks alLANG hebt geprobeerd) dan kan dit een goede oplossing zijn. Continu ontstekingen zijn schadelijker dan een wat langere tijd een relatief lage dosis antibiotica gebruiken. De arts heeft in zijn afweging blijkbaar al besloten dat in dit geval de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Bij sommige vrouwen is het voldoende om na de seks één tablet te nemen, anderen slikken elke dag een lage dosering AB, en vaak helpt dit goed. Overigens hoeft dat niet te zeggen dat je er ook altijd je hele leven aan vast zit: na een aantal maanden wordt vaak gekeken of de infectie wegblijft als je stopt met AB, en soms blijft het dan een hele tijd weg. In dat geval is het langer gebruiken van het middel net voldoende om een cyclus van steeds nieuwe infecties te doorbreken.

Resistentie is verder een algemeen probleem, een wereldwijd probleem, en niet zozeer een probleem voor jou persoonlijk. Zelfs bij multiresistentie blijven er vaak nog genoeg middelen over waar de bacterie NIET resistent tegen is. Resistentie bredit zich wereldwijd uit doordat artsen te vaak antibiotica voorschrijven wanneer dit niet nodig is. In Nederland zijn artsen al behoorlijk terughoudend met het voorschrijven van antibiotica, en in jouw geval is er - neem ik aan - een bacterie gevonden in je urine, waarschijnlijk zelfs verschillende keren. Dus van oneigenlijk gebruik is dan geen sprake. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat jij persoonlijk minder risico loopt op het ontwikkelen van bepaalde resistenties bij gebruik van een onderhoudsdosering die infecties voorkomt dan met steeds nieuwe kuren elke keer als er en infectie ontstaat, maar dat zou je aan een microbioloog moeten vragen. In elk geval hoef jij persoonlijk niet bang te zijn voor resistentie, het enige wat vervelend is, zijn de bijwerkingen op het maag-darmkanaal die eigenlijk elk antibioticum heeft.