wat betekent de halfwaardetijd van marcoumar ? In de loop van 14 dagen, wat is dan de relatieve aanwezigheid van bv. 7 dagen 1 pil marcoumar per dag??

marcoumar is een bloedverdunner, na een aorta en aortaklep-vernieuwing.

Toegevoegd na 6 dagen:
Wie kan mij helpen met een doseringsschema voor marcoumar (bloedverdunners).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

de halveringstijd van marcoumar/frenprocoumon is 5-6 (zie bron) dagen. ik neem voor het gemak even 5.5 dagen. dan gaan we rekenen. na 7 dagen is dus van pil 1: 0.5^(7/5.5)
van pil 2 is na 6 dagen nog over 0.5^(6/5.5)%
van pil 3 is na 5 dagen nog over 0.5^(5/5.5)%
etc. dus na een week van elke dag een pil kom je dan uit op 0.5^(7/5.5)+0.5^(6/5.5) + 0.5^(5/5.5) ..... 0.5^(1/5.5) waarvan het getal voor de deelstreep het aantal dagen geleden is dat je de pil hebt ingenomen. na 2 weken is dus van pil 1: 0.5^(14/5.5) over etc.

nu kun je het hopelijk zelf wel uitrekenen. exacte getallen kan ik niet uitrekenen omdat ik de nuttige massa van de pil niet heb en het aantal liter bloed dat jij in je lichaam hebt om de concentratie uit te rekenen.

Als je nog vragen hebt kun je reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marcoumar is slechts in één dosering verkrijgbaar: de tablet van 3 mg. De halfwaardetijd is behoorlijk lang in vergelijking met de meeste andere geneesmiddelen, dat is 160 uur, dus bijna 7 dagen. Concreet betekent dit dat pas na 160 na het innemen van de tablet, de aanwezige dosering in je lichaam in gehalveerd: 1,5 mg. Na nog eens 160 uur is dat gedaald naar 0,75 mg. Dus na 14 dagen is de dosering gedaald naar ongeveer 0,75 mg. Na een gebruik van 7 achtereenvolgende dagen wordt die berekening natuurlijk wat ingewikkelder, omdat na 24 uur de stof nog niet veel is afgebroken, dus er vindt een stapeling plaats van het niveau van het middel in het bloed, waarna het vrij langzaam weer afgebroken wordt.

Concreet betekent dit dat het middel vrij lang nawerkt, en dat het lang duurt voordat de stof uit je lichaam is. Mocht het dus zo zijn dat je een operatie moet ondergaan waarvoor het noodzakelijk is dat je stopt met bloedverdunners, dan zul je daar ruim vantevoren mee moeten stoppen. Dat soort dingen gaan altijd in overleg met de anesthesist en de trombosedienst trouwens. Verder betekent het dat bij het bijstellen van de dosering, er een paar dagen tot weken overheen kunnen gaan voordat de waardes in het bloed het gewenste niveau hebben bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rekenen met de gegevens die de andere antwoorden gegeven hebben, geeft:

Bij een halfwaardetijd van 5.5 dag is na 1 dag nog 88% in je lichaam. (dit afgeronde getal blijf ik gebruiken)
na 7 dagen nog 41%
na 14 dagen nog 17%

Slik je dit middel 7 dagen achter elkaar dan zit er op dag 7, na het slikken van de 7e pil, 493% van de waarde van 1 pil in je lichaam.
na 7 dagen (de dag na de laatse pil): 434%
na 14 dagen: 177%

Uitgaande van 3 mg zit op na 14 dagen dus nog 3 * 1,77 = 5.31 mg in je lichaam.